Als je merk eenmaal is geregistreerd dan is het van belang dat je je merkrechten ook actief bewaakt. Een inbreuk op je merkrecht kan niet worden voorkomen. Het enige wat je kunt doen is zo snel mogelijk in actie te komen wanneer dit gebeurt. Lees hieronder 6 belangrijke tips voor het voorkomen of oplossen van een merkenconflict.
1. Laat je merk bewaken en ontvang inbreukalerts
Het is onmogelijk om zelf te controleren of een overeenstemmend merk door een ander wordt geregistreerd door de grote aantallen merkregistraties. Gelukkig hebben we daar een mooi oplossing voor: merkbewaking. Dagelijks worden alle nieuwe merkaanvragen gecontroleerd en vergeleken met jouw merk. Je ontvangt een inbreukalert zodra een merk naar voren komt dat te veel op jouw merk lijkt. Hierdoor kun je samen met één van onze merkenjuristen bepalen of optreden nodig is. Bekijk onze video 'Je merk actief beschermen? Bewaak je merk!' als je meer wil weten over bewaking.
2. Hou zelf je concurrenten en je eigen markt goed in de gaten
Het is belangrijk om naast bewaking ook zelf je concurrenten en de markt in de gaten te houden op het daadwerkelijke gebruik van een inbreukmakend merk. Neem direct contact op een merkenjurist van Onel zodra je inbreuk constateert en overleg hoe je verlies van goodwill, omzetderving en andere schade kunt voorkomen. Onel geeft geen ellenlange adviezen, maar onderneemt actie om de zaak snel en doeltreffend op te lossen en inbreukmakers te stoppen.
3. treed direct op
Ontvang je een inbreukalert of signaleer je zelf inbreuk, dan is het van belang om direct op te treden. De schade kan beperkt blijven door in een vroeg stadium op te treden omdat het inbreukmakende product nog niet op grote schaal wordt verkocht of omdat er geen tussenkomst van een rechter noodzakelijk is. Sta je inbreuk toe, dan kan dit aantasting van de exclusiviteit van je merk betekenen. Ook kan een overeenstemmend merk verwarring bij je afnemers veroorzaken waardoor uiteindelijk niet jouw product wordt verkocht of jouw dienst wordt afgenomen, maar die van een concurrent. Bij dergelijke kwesties staan onze merkenjuristen direct klaar om je te helpen. Vaak is de eerste stap het sturen van een sommatiebrief om te eisen dat de andere partij stopt met het gebruik van het inbreukmakende merk. Als je dan geen of een afwijzende reactie ontvangt, kun je de zaak voor de rechter brengen. Mocht het merk recentelijk zijn aangevraagd dan kan gebruik worden gemaakt van een bezwaarprocedure bij de merkeninstantie zelf. Bekijk onze video 'Wat moet je doen bij inbreuk op je merkrecht?' zodat je kunt zien wat de mogelijkheden zijn.
4. laat Onderzoek doen en voorkom merkinbreuk
Het aan te raden om een onderzoek te laten verrichten naar de beschikbaarheid van een merk. Hiermee voorkom je dat je zelf inbreuk maakt op de oudere rechten van een merk van een ander. Door middel van onderzoek weet je of er beren op de weg zijn voordat je een merk gaat gebruiken of registreren en kun je in overleg met je merkenjurist een conflict voorkomen. Meer lezen over onderzoeken? Lees dan ons blog 'Welke merkonderzoeken zijn er?'.
5. Bestrijd namaakproducten
Om namaakproducten tegen te gaan kun je de douane actief inzetten om te speuren naar producten die inbreuk maken op jouw rechten. Met een 'verzoek tot douaneoptreden' worden dan jouw producten aangemeld bij de douane-instanties. Zodra de namaakproducten het land binnen komen kunnen ze worden tegengehouden. De afzender of ontvanger van de betreffende lading wordt dan verzocht om de lading af te staan voor vernietiging. Dat maakt deze aanpak zeer effectief en uiterst kostenefficiënt, omdat hiermee vaak een rechtszaak kunt voorkomen. Meer hierover lees je in ons blog 'Hoe werkt namaakbestrijding?'.
6. verdedig preventief
Om aan te geven dat je merk geregistreerd is, is het verstandig altijd het ®-symbool op marketinguitingen te gebruiken. Dit kan preventief werken.
Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.