Geluidsmerken zijn populair. Dan gaat het om jingles, openingstunes van games en apps of ringtones die als merk worden vastgelegd. Maar niet elke poging is succesvol.
Zo diende The Football Association Premier League (de organisatie achter de Premier League) een geluidsmerk in als Europees merk. Deze aanvraag werd afgewezen. Waarom? Omdat dit fragment, dat 43 seconden duurt, te lang is.
Merken die te simpel zijn, zullen niet als merk worden gezien. Merken die te moeilijk zijn evenmin. De grens ligt bij een merk als bijvoorbeeld Kakkmaddafakka (de naam van een Noorse band), deze naam is nog leesbaar en kan worden gememoriseerd. Maar nog veel langere merken kunnen simpelweg niet onthouden worden.
Dit geldt dus ook bij muziekfragmenten als merk. Het relevante publiek moet in staat kunnen zijn het merk als merk te zien. In de woorden van het Europese merkenbureau: het publiek geeft geen merkwaarde aan dit merk. Vanwege de lengte zal het publiek de muziek eerder als achtergrondmuziek percipiëren dan als een onderscheidend kenmerk. Om die reden ontbreekt ieder onderscheidend vermogen en kan het dus niet als merk dienen.
Het muziekfragment zelf is overigens de moeite waard om te beluisteren, misschien juist vanwege de lengte.
Geluidsfragement hier: https://euipo.europa.eu/trademark/sound/EM500000018338432