Maximale merkbescherming bestaat uit 3 stappen. Eén van die stappen is onderzoek naar de beschikbaarheid van je merk. Dit is een cruciale stap voorafgaand aan ongestoord gebruik en registratie van je merk.
Onel trademarks staan bekend om zijn expertise in merkonderzoeken. Onel heeft een aantal onderzoeken ontwikkeld die merkhouders in staat stellen inzicht te krijgen in de beschikbaarheid van hun merk.
Volledig beschikbaarheidsonderzoek
De enige manier om alle risico’s in kaart te brengen die oudere merken met zich meebrengen, is een beschikbaarheidsonderzoek. Niet alleen identieke maar ook sterk lijkende merken, voor soortgelijke producten en diensten, kunnen een probleem vormen voor gebruik en registratie van een nieuw merk.
Wij maken een analyse van alle aangevraagde en geregistreerde merken. Zodra een merk naar voren komt dat identiek of gelijkend is aan het voorgestelde merk, dan wordt dit merk nauwkeurig bestudeerd en wordt er gekeken of dit merk een mogelijk obstakel kan vormen. Als blijkt dat een merk mogelijk voor problemen kan zorgen, dan bekijken we samen met jou hoe dit opgelost kan worden zodat er vrij baan is voor jouw merk.
Een ander belangrijk punt is de vraag of jouw merk als merk geaccepteerd wordt door de merkeninstanties. Met andere woorden, is jouw merk registreerbaar? Ook dit komt in het beschikbaarheidsonderzoek aan de orde. Je kunt meer lezen over de registreerbaarheid van een merknaam in onze whitepaper 'Een goede naam verzinnen, hoe doe je dat?'.
Screen-onderzoek
Een Screen-onderzoek brengt niet alleen identieke merken maar ook overeenstemmende merken aan het licht zij het minder uitgebreid dan bij een beschikbaarheidsonderzoek. Het Screen-onderzoek is daarom niet volledig, zoals bij een beschikbaarheidsonderzoek, maar het geeft wel een beeld van de beschikbaarheid. Het Screen-onderzoek geeft een diepgaander risico-inschatting dan het identieke onderzoek, maar geen volledige risico-inschatting zoals bij een beschikbaarheidsonderzoek. Screen-onderzoek is vooral interessant als een merk in diverse landen geregistreerd moet worden, maar er geen budget is om in ieder land een volledig beschikbaarheidsonderzoek te doen.
Identiek onderzoek
Identiek onderzoek is onderzoek naar exact dezelfde naam in het merkenregister. Het geeft maar zeer beperkt inzage in de beschikbaarheid van een merk. Daarvoor is een volledig beschikbaarheidsonderzoek nodig zoals hierboven genoemd. Identiek onderzoek geeft een indicatie. Het kan in sommige gevallen wel een goede eerste start zijn bij het vaststellen van de beschikbaarheid van een merk. Als je bijvoorbeeld meerdere merknamen hebt waaruit je wilt kiezen, dan kan een identiek onderzoek duidelijkheid geven over welke naam de meeste potentie heeft. Aanvullend kan daarna een volledig beschikbaarheidsonderzoek plaatsvinden. Dit werkt kostenbesparend.
In bijna elk land kunnen bovengenoemde merkonderzoeken worden verricht door ons. Afhankelijk van jouw buitenlandse plannen met het merk laat je je merk onderzoeken in de landen die je op het oog hebt. Wil je meer weten over onderzoeken in het buitenland, neem dan contact met Onel trademarks.
Lees ook ons blog 'Je merknaam checken. Hoe doe je dat?' en 'Merk onderzoeken? Lees de 4 tips!'.
Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.