Enkel gebruik van een merk geeft geen bescherming. Een recht op een merk ontstaat door het registreren ervan. Met een merkrecht kun je optreden tegen inbreuk op je merk door anderen. Mocht je in een conflict terecht komen, dan sta je niet met lege handen. Een merkrecht is dus uitermate belangrijk. Om het merk maximaal te beschermen is het belangrijk om je merk met zorg te registreren. Maar waar moet je op letten bij het vastleggen van een merk? Wat is belangrijk en wat niet? Hieronder vind je de 10 grootste valkuilen bij merkaanvragen:
1. zonder voorafgaand onderzoek Een merk aanvragen
Dat is Russisch roulette. Het is belangrijk om te achterhalen of je merk beschikbaar is om te gebruiken en te registreren. Als je er later achter komt dat je merk al door een ander is geregistreerd en dat jij het niet meer kunt gebruiken is dat natuurlijk zonde van je inspanningen. Je hebt dan waarschijnlijk ook al kosten buiten de registratie om gemaakt, bijvoorbeeld voor marketingmateriaal. Laat je merk daarom vakkundig onderzoeken.
2. Incorrecte naam van de merkhouder
Door een aanvraag in te dienen op naam van een merkhouder die niet officieel bestaat, ontstaat een ongeldig merkrecht. Een handelsnaam is geen statutaire naam.
3. Verkeerde specificatie van producten en diensten
Bij de aanvraag van een merk moet zorgvuldig en gedetailleerd beschreven worden voor welke producten en diensten het merk gebruikt gaat worden. Hierdoor kun je je merk voldoende beschermen en op je merkrecht vertrouwen in het geval van een conflict.
4. in plaats van een woordmerk, Een beeldmerk aanvragen
Het is raadzaam om de merknaam, als deze onderscheidend genoeg is, als woordmerk (los woord) te registreren. Dit geeft de ruimste beschermingsomvang. Heb je ook een logo? Registreer dit dan afzonderlijk. Lees ook ons blog 'Waar kan een merk uit bestaan?'.
5. Een merk aanvragen dat niet onderscheidend is
Een groot struikelblok voor veel merken. Het gaat hierbij om commercieel sterke merknamen die direct aangeven waarvoor het merk bedoeld is zoals ikwilvanmijnautoaf.nl, maar vaak juridisch gezien minder geschikt zijn om als merk te fungeren. Het merk wordt geweigerd door de merkeninstantie als de naam niet onderscheidend genoeg bevonden wordt.
6. Het (beeld)merk willen wijzigen
Is het merk eenmaal geregistreerd, dan moet het merk ook op die manier gebruikt worden. In een later stadium kun je geen wijzigingen meer doorvoeren. Wil je toch een nieuwe variant van het merk gebruiken? Een nieuwe registratie is dan noodzakelijk. Lees meer hierover in ons blog 'Wat moet je weten bij het wijzigingen van je merk?'.
7. vastleggen van alle merkvarianten
Soms is één merkaanvraag voldoende! Niet alle varianten die het merk heeft zijn namelijk merkenrechtelijk relevant. Dat scheelt weer in de kosten.
8. bij variatie met de kleur, Een beeldmerk in kleur aanvragen
Het is een tactische keuze voor welk beeldmerk je bescherming aanvraagt. Gebruik je het beeldmerk altijd in dezelfde kleuren, dan is een aanvraag in kleur raadzaam. Wordt er in kleur gevarieerd, dan dekt een aanvraag in zwart/wit of grijswaarden niet alle kleuren.
9. Achteraf nog producten of diensten toevoegen
Het is belangrijk een specificatie te formuleren waar voldoende rek in zit voor de toekomst. De specificatie van producten en diensten kan na registratie namelijk niet meer worden uitgebreid.
10. Het merk niet laten bewaken
Het initiatief om op te treden tegen inbreukmakers ligt bij de merkhouder zelf. De merkeninstantie treedt niet op als er een merk wordt aangevraagd die op jouw merk lijkt. Maar hoe kom je achter inbreuk? Houd je markt nauwlettend in de gaten en neem een bewakingsabonnement. Met deze bewakingsdienst ontvang je direct een melding wanneer er inbreuk wordt gesignaleerd.
Meer weten? Lees ook ons blog 'Merkregistratie? Volg het stappenplan!'.
Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.