Wat moet je weten bij het wijzigen van je merk?

Om zeker te weten dat de merkrechten nog steeds goed zijn gewaarborgd, is het van groot belang de gegevens up-to-date te houden en je merkenjurist te blijven inlichten. Een merkregistratie is namelijk niet statisch. Het ‘leeft’. Dat wil zeggen dat er wijzigingen kunnen plaatsvinden die van invloed zijn op de geldigheid van je merkregistratie. Licht daarom direct je merkenjurist in zodra er sprake is van één of meer van onderstaande wijzigingen. 

  • Ik ga verhuizen.
  • De naam van mijn onderneming verandert.
  • Ik krijg een nieuwe huisstijl.
  • Mijn assortiment breidt uit.
  • Ik ga met het merk naar nieuwe landen toe.
  • Ik ga het merk verkopen.
  • Ik wil het merk op een andere merkhouder zetten.
  • Een ander mag het merk ook gebruiken.
  • Ik heb geld nodig van de bank en gebruik mijn merk als onderpand.

In grote lijnen kunnen er twee soorten wijzigingen plaatsvinden.

  • De omstandigheden van de merkhouder wijzigen.
  • Het merk wijzigt.

De omstandigheden van de merkhouder wijzigen

Door bijvoorbeeld een naamswijziging of een verhuizing wijzigen de gegevens van de merkhouder en die gegevens moeten aangepast worden in het register. Stel dat je bijvoorbeeld een conflict hebt, dan wil je als merkhouder de rechten kunnen inroepen tegen derden, maar dan moet de juiste eigenaar of adres wel in het merkenregister vermeld staan.

Ook als de merkrechten worden verkocht aan een ander bedrijf, dan moet de nieuwe merkhouder in het register worden aangetekend. Wanneer je iemand toestemming geeft om het merk te gebruiken, of wanneer de bank een pandrecht op het merk neemt, moet dit ook worden aangetekend in het register. Zodra dat niet gebeurt, dan hebben de wijzigingen geen effect ten opzichte van derden.

Geef de wijzigingen tijdig door, dan kan één van onze merkenjuristen zorgen dat de merkrechten te allen tijde voldoende dekkend zijn voor jouw activiteiten.

Het merk wijzigt

Een merk wijzigt als er bijvoorbeeld sprake is van een restyling van het logo of de huisstijl of het toevoegen van nieuwe producten aan het assortiment. De huidige merkregistratie volstaat dan niet altijd meer om de merkrechten veilig te stellen. Uitbreiding van het merkrecht is dan noodzakelijk, bijvoorbeeld door een nieuwe merkregistratie te laten verrichten.

Breidt het assortiment uit met nieuwe producten of diensten of komen er nieuwe afzetgebieden? Laat dit zo spoedig mogelijk weten aan één van onze merkenjuristen om te bepalen of de huidige registraties jouw belangen nog voldoende dekken. Heb je een nieuwe huisstijl of een nieuw logo? Stuur ons dan een voorbeeld op zodat wij kunnen beoordelen of de huidige merkregistratie voldoende is. Licht Onel in elk geval in bij elke wijziging. 

Lees onze blog 'In 3 stappen maximale merkbescherming' als je meer wil weten over merkbescherming.

Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.