Waar kan een merk uit bestaan?

Als we aan een merk denken, denken we al gauw aan een woordmerk (Heineken, Kodak, Chanel) of aan een logo (de schelp van Shell, de swoosh van Nike). Maar een merk kan veel meer zijn dan dat. Wat vooral belangrijk is is dat een merk over onderscheidend vermogen moet beschikken. Dit betekent dat een consument producten of diensten herkent, afkomstig van een bepaalde onderneming, door middel van een teken. En dat teken kan van alles zijn, zoals:

  • Nummers – 501, 44
  • Afkortingen – KLM, ING
  • Schrijfwijze – Coca Cola letters
  • Slagzinnen – Even Apeldoorn bellen, Miele er is geen betere
  • Kleuren – de kleuren groen en geel van ABN AMRO
  • Vormen – beugelfles van Grolsch, vorm van het Wokkel-chipje
  • Klanken – de Intel tune
  • Geuren – de geur van versgemaaid gras (voor tennisballen)
  • Portretten – Doutzen Kroes, Max Verstappen

Niet elk teken kan zomaar als merk vastgelegd worden. De merkeninstantie, het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), kan een merk weigeren op grond van de volgende criteria:

  • Het teken mist ieder onderscheidend vermogen.
  • Het teken is in strijd met de goede zeden of de openbare orde.
  • Het teken is misleidend.
  • Het teken bestaat uit vlaggen, wapens en andere staatsemblemen die niet als merk kunnen worden geregistreerd.

Onderscheidend vermogen ontbreekt aIs een merk beschrijvend is in relatie tot een bepaald product of een bepaalde dienst. 'Milk & Fruit' kan bijvoorbeeld niet als merk worden geregistreerd voor een melkdrankje met een fruitsmaak. Hetzelfde geldt voor ‘Euro rent a car’ voor een autoverhuurbedrijf. Een beschrijvend woord kan niet als merk beschermd worden en wordt door de merkeninstantie geweigerd als het onvoldoende onderscheidend is.

Laat één van onze merkenjuristen naar je merk(en) kijken. Hij of zij kan je adviseren over welke tekens voor bescherming in aanmerking komen. Door voorafgaand aan de registratie onderzoek te doen naar de beschikbaarheid (bestaan er al oudere merken?) en de registreerbaarheid (kan het teken geregistreerd worden?) weet je waar je aan toe bent. Meer lezen? Zie ons blog 'De 10 valkuilen bij merkregistratie' of 'Onderzoek naar logo's, woorden en handelsnamen'.

Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.