Digitale wijn?

Bij een digitale borrel denk je direct aan de Corona tijd waar fysieke borrels niet mogelijk waren. Gelukkig is die tijd voorbij!

 

Deze titel slaat op de merkaanvraag van Petrus, de bekende en erg kostbare Frans rode wijn uit de Pomerol, Bordeaux. Voor een fles worden al snel duizenden euro’s betaald. Petrus had het merk niet voor wijn aangevraagd, dat merk hadden ze al geregistreerd. Net als vele andere merkhouders had Petrus vorig jaar het merk voor digitale goederen ingediend. Digitale wijn dus. Wat schaars en veel gevraagd is in de echte wereld, zal dat ook zijn in de metaverse of welke digitale wereld dan ook, is de gedachte. De merknaam, het logo en de fles zelf werden als merk ingediend in de Europese Unie voor digitale producten, NFT’s en gerelateerde diensten.

Al deze merken zijn jaar en dag bekend en gevestigd voor bepaalde producten. Nu begeven deze merken zich in een andere productklasse, met dus andere merkhouders en merken. En met andere problemen, want al deze aanvragen stuiten op een oppositie van Petrus Advisers die haar merk voor financiële diensten heeft geregistreerd. Het bezwaar reikt alleen de diensten in klasse 36: het verhandelen van NFT’s.

Vaak worden deze opposities geschikt: door een aanpassing aan de omschrijving van producten of diensten en een onderliggende overeenkomst worden afspraken gemaakt waardoor beide merken naast elkaar kunnen blijven bestaan. In dit geval gat Petrus het gevecht aan en heeft het de wederpartij verzocht bewijs van gebruik te leveren. Wordt vervolgd dus!

Beeld bij tekst