Wie is dé BOB? Champagne?

Ja, Champagne is dé BOB: de Beschermde Oorsprongs-Benaming. Het Europese recht biedt naast merkenrecht en handelsnaamrecht namelijk ook bescherming aan producten die hun naam ontlenen aan een bepaalde streek.

Parmaham, Cognac, Goudse kaas, Feta, Opperdoezer Rondes, allemaal Europees Beschermde oorsprongsbenamingen - of BOB’s, in de officiële Nederlandse afkorting. Alleen bepaalde ham uit Parma mag Parmaham heten en alleen aardappelen uit Opperdoes mogen die Noord-Hollandse plaatsnaam gebruiken.

Verreweg de meest bekende BOB is Champagne. Niet alleen omdat Champagne zo tot de verbeelding spreekt, of omdat er heel veel geld mee kan worden verdiend, maar ook omdat er al heel veel rechtszaken over gevoerd zijn. Iedereen die de naam Champagne gebruikt zoals bijvoorbeeld Champagne Sorbetijs en Champagne Shampoo, wordt meteen gesommeerd daarmee op te houden. Het CIVC, het Comité Interprofessionel du Vin de Champagne, zit er immers bovenop.

Hoe zit het dan bij Champanillo?

Het Europese Hof van Justitie deed begin september uitspraak in een zaak tegen een keten van Spaanse tapasbars met de naam Champanillo (Spaans voor ‘kleine champagne’) waaruit de ruime beschermingsomvang in Europa blijkt van de oorsprongsbenaming Champagne. Het hof oordeelde namelijk allereerst dat Champagne niet alleen kan optreden tegen producten, maar ook tegen diensten, zoals bijvoorbeeld horeca-diensten, die een naam of merk gebruiken die de gemiddelde consument aan de beschermde drank Champagne doet denken. Het inbreukmakende product hoeft dus niet identiek of soortgelijk te zijn aan Champagne en de inbreukmakende naam hoeft ook niet identiek te zijn aan de naam Champagne.

Russische champagne mag wel?

De Russische regering bepaalde in juli dit jaar dat Champagne in Rusland geen beschermde oorsprongsbenaming is en dat alleen wijnmakers uit Rusland zelf de aanduiding shampanskoye mogen gebruiken, de Russische vertaling van Champagne. Voor Champagne pakte het in Rusland dus juist weer wat minder goed uit.

Aangezien de consument het steeds belangrijker vindt om te weten waar het product vandaan komt, winnen beschermde oorsprongsbenamingen daardoor ook steeds meer aan belang. Voor merkhouders kan de oorsprong van hun product zo van grote waarde zijn of worden. Wil je meer weten over alle soorten oorsprongsbenamingen en herkomstaanduidingen? Onze merkenjuristen informeren je hier graag over.

 

Beeld bij tekst-1