Intellectueel eigendom in de wereld van metaverse

Facebook gaat vol in zetten op metaverse. Dit kondigde Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, onlangs aan.

Met spelletjes als Pokemon Go, waar je digitale Pokemons kunt vangen in een werkelijke omgeving zichtbaar op je telefoon (met behulp van 'augmentend reality'), is de scheiding tussen de echte wereld en de digitale wereld nu al vager aan het worden. Met metaverse worden de diverse virtuele werelden met elkaar gekoppeld en vormen deze een grote virtuele wereld. Hoe deze wereld er precies uit komt te zien, weet niemand nog. Het idee is dat je in deze wereld met jouw avatar Roblox spelen, een concert bezoek of een meeting met klanten kunt bijwonen. Metaverse wordt wel gezien als het nieuwe internet.

De virtuele wereld van metaverse doet denken aan Second Life. Het verschil is echter dat Second Life gecreëerd is door een bedrijf en metaverse een digitale wereld is waar diverse bedrijven, waar ook ter wereld, aan bouwen. Second Life had de juridische wereld destijds al opgeschud. Dat zal bij metaverse niet anders zijn. Waar bevindt de virtuele wereld zich? Vragen als "welk recht is van toepassing?" en, vanuit intellectueel eigendomsrecht, "bij wie moet je zijn als er inbreuk gemaakt wordt?" dienen zich aan. Er is altijd wel een juridisch antwoord op een nieuwe ontwikkeling, maar dat wil niet zeggen dat wetten en jurisprudentie altijd even flexibel zijn.

Metaverse biedt ook heel veel kansen. Je ziet nu al dat er vraag is naar digitale producten die dus ook waarde hebben. In Pokemon Go kon je avatar al een Longchamp tas kopen en een Gucci t-shirt. Kopen mensen dat? Zeker! Je avatar moet er ook een beetje goed uitzien, want je avatar is een verlengstuk van jezelf.

Je kunt zelfs ook al digitaal kleding passen. En straks hoef je dat kledingstuk alleen nog maar digitaal te hebben. In een paar klikken draag jij dit kledingstuk en kun je een foto delen op Facebook en Instagram. Voor gewilde merken kan dit een zeer interessant verkoopkanaal zijn.

Tot slot, waar grote merken zijn, is er reputatie en goodwill en die moet beschermd worden. Dat zal in metaverse niet anders zijn.

Nieuwsgierig geworden naar de toepassing van Facebook voor digitaal vergaderen? Klik hier.

Metaverse beeld bij tekst