Booking.com – bekend en sterk merk?

Vooral buiten Europa ging je vroeger op de bonnefooi. Het eerste hotel had je vaak al wel geregeld. De rest kwam daar wel, tijdens het rondreizen. De Lonely Planet was daarbij een onmisbaar hulpmiddel. Al werd je soms ook getipt door andere reizigers of kwam je zelf iets leuks tegen.

Nu is de verleiding om de leukste plekjes al vooraf vast te leggen erg groot. De hotellijst van Lonely Planet is verwisseld voor de populairste hotels van Booking.com, de bekende website waarmee je waar ook ter wereld hotels en nu ook huizen boekt. Jammer voor de spontaniteit, maar de voorpret is ook wel weer leuk.

De naam Booking.com bestaat uit het woord booking en de url .com. Beide hebben van zichzelf merkenrechtelijk weinig onderscheidend vermogen. Als consument weet je precies wat je kunt verwachten: het boeken van hotels of andere zaken.

Een dergelijk merk is moeilijk te handhaven toch? Immers, beschrijvende woorden kun je merkenrechtelijk niet claimen. Enerzijds klopt dit. Anderzijds kunnen beschrijvende merken wel inburgeren wat betekent dat de consument de beschrijvende benaming als merk is gaan zien. In geval van Booking.com, wereldwijd bekend, kan dit zeker opgaan. Niettemin heeft een dergelijk beschrijvend merk wel vaak een juridische uitdaging: de geldigheid van het merk zal in elke procedure moeten worden aangetoond. En deze procedures zijn vaker aan de hand, de kans dat een nieuw vakantieplatform een woord als booking in zich heeft is groter dan bijvoorbeeld in het geval van Corendon.

Zo moest Booking.com laatst ook optreden tegen een Europese aanvraag van bookingeurope.com. Naast verwarring voerde Booking.com ook aan dat het merk bookingeurope.com meelift op de bekendheid van Booking.com dan wel hier afbreuk aan doet. Voor deze laatste grond is nodig dat een merk bekend is, wat bewezen moet worden. Booking.com heeft divers bewijs ingediend. Overtuigend bewijs, aldus het Europese merkenbureau, Booking.com is een bekend merk voor het verschaffen van hoteldiensten. Dat er een duidelijke link bestaat tussen de merken en afbreuk is evident. Dus ook al was Booking.com beschrijvend, dit merk is dat nu niet meer en kan er dus succesvol worden opgetreden tegen bookingeurope.com.  

 

B