Italiaanse moderuzie

Recentelijk stonden twee Italiaanse modemerken tegenover in een (Europese) oppositie.

Onderwerp van de ruzie is een nieuw logo van DOLCE & GABBANA waar de letter K met een kroontje centraal staat. Helemaal onder de K staat nog Dolce & Gabbana in het klein.

Deze aanvraag was tegen het zere been van Kappa. Kappa staat bekend om haar logo van twee zittende mensen rug tegen rug, maar soms voert zij ook de losse letter K. Die letter K had zij als merk geregistreerd in Italië voor kleding e.d.

Een complicerende omstandigheid voor Kappa was dat de aanvraag van Dolce & Gabbana geen kleding betreft, maar cosmetica. Cosmetica en kleding, dat zijn geen soortgelijke producten. Kappa baseerde haar oppositie dan ook op de ruimere bescherming die een bekend merk geniet, waardoor optreden tegen niet soortgelijke producten ook mogelijk is. Kappa diende wel bewijs te leveren van de bekendheid van de twee logo’s waarop de oppositie was gestoeld: het logo Kappa en het logo van de K. En daar gaat het mis.

Het Europese merkenbureau ziet nog wel bewijs van reputatie van het logo van Kappa. Maar de K wordt maar spaarzaam gebruikt door Kappa. Het ingediende bewijsmateriaal toont in ieder geval niet aan wat de omvang is van het gebruik van de K. Kortom, de bekendheid van het logo K wordt niet aangenomen.

Dan blijft een vergelijking van het Kappa logo en de K van Dolce & Gabbana over. En die merken lijken maar op geringe wijze (lees: helemaal niet). De oppositie van Kappa wordt dus afgewezen.

Beeld bij tekst-May-23-2023-01-27-58-4215-PM