Een nieuw product, een nieuw bedrijf. De wereld ligt aan je voeten. Het liefst wil je je merk in elk land vastleggen.
Een gezonde ambitie is prima natuurlijk, maar je moet je budget ook in de gaten houden. Waar en hoe moet je beginnen? Onel heeft vele startups en scale-ups als klant en we weten dan ook goed hoe dit het beste aangepakt kan worden.
Een goede eerste stap is merkonderzoek doen. En dan niet alleen een verkennende check maar een uitgebreider onderzoek (overeenstemmende merken kunnen een hoop narigheid veroorzaken). Als er meer landen zijn waarbij het belangrijk is dat je daar aan de slag kunt (nu of in de nabije toekomst), dan adviseren wij die landen direct mee te nemen in het onderzoek. Het is fijn als een merk beschikbaar is in de Benelux, maar als je dan niet verder kunt omdat het merk in een ander land niet beschikbaar is, dan kies je wellicht toch voor een ander, wel beschikbaar, merk. Onderzoek doen in verschillende landen kan bijvoorbeeld met een Screen-onderzoek. Hier lees je er meer over.
Als je start met je merk in de Benelux dan adviseren wij te beginnen met een Benelux aanvraag. Je kunt gedurende 6 maanden prioriteit inroepen van de Benelux aanvraag in het buitenland (de buitenlandse aanvraag werkt dan qua bescherming terug tot moment van aanvragen van het Benelux merk). Dat is fijn, want je kunt dus rustig even de registratie afwachten van de Benelux registratie (zal niemand bezwaar maken tegen mijn merk?), en je kunt ondertussen kijken in welke landen het merk aanslaat en je wilt registreren. In welke landen je je merk uiteindelijk wil laten registreren is een samenspel van kosten en baten. Goed te weten is dat je in sommige landen al binnen 3 jaar je merk moet gebruiken, ons advies is dus enkel in landen te registreren waar het aannemelijk is dat je je merk gaat gebruiken.
Er kunnen natuurlijk vele omstandigheden zijn die van invloed zijn op de aanvraagstrategie. Goed contact met de merkenjurist is erg belangrijk.