De zogenaamde herkomstaanduidingsfunctie van het merk speelt een belangrijke rol in het merkenrecht. Het is zo dat het Europese Hof van Justitie de herkomstaanduiding zelfs als de essentiële functie van een merk ziet. Merkhouders kunnen immers alleen door een exclusief en wettelijk beschermd merkrecht de herkomst van hun producten of diensten garanderen aan consumenten.
Zonder de bescherming van het merkrecht mag iedereen een merk gebruiken en weet je dus nooit zeker van welke fabrikant een product afkomstig is. Wie tevreden was over zijn oude Senseo®, wil er zeker van zijn dat zijn nieuwe Senseo® van dezelfde fabrikant met dezelfde kwaliteitseisen afkomstig is.
Een merklicentie van 700 miljoen
Philips is die fabrikant van de Senseo®. En Philips heeft onlangs de huishoudelijke apparatendivisie, strijkijzers, stofzuigers, airfryers en koffiezetapparaten, voor 4,4 miljard euro verkocht aan de Chinese investeerder Hillhouse. Ook al zal een Philips Senseo® dus niet meer afkomstig zijn van Philips N.V. in Eindhoven, dan mag Hillhouse de apparaten gewoon blijven verkopen onder de merknaam Philips. Maar hoe zit dat dan met die belangrijke herkomstaanduiding? Daar was enige verontwaardiging over.
De herkomstaanduiding wordt kort gezegd wat gecompliceerder. De herkomst van de producten, de koffiezetapparaten, verandert dan misschien, maar het merk Philips blijft van Philips. Het Chinese Hillhouse heeft Philips alleen voor 15 jaar in licentie gekregen bij de aankoop van de apparatendivisie. En dat tegen een licentievergoeding van 700 miljoen euro, waarbij de licentie aan strenge kwaliteitseisen is verbonden om de nog altijd sterke reputatie van het merk Philips te beschermen. Door deze strenge eisen te stellen, garandeert Philips dus indirect aan de consument de kwaliteit van de onder de merknaam Philips verkochte producten.
Er worden zeer regelmatig merken verkocht, vaak met het bedrijf, zoals de HEMA, en soms zonder het bedrijf, zoals het merk V&D. De herkomst verandert dus helemaal bij volledige verkoop. Maar bij een licentie onder voorwaarden, zoals bij Philips, blijft het merk in feite dus wel de garantie voor een onveranderde kwaliteit.
Meer weten over merklicenties of overdracht van merken? Onze merkenjuristen kunnen je er alles over vertellen.