Elke ondernemer hoopt bij het op de markt brengen van een nieuw product of dienst een vliegende start te krijgen. Voor een nieuw merk en/of logo bekendheid krijgen is best een uitdaging. Maar wat als je het lot een handje helpt en met een leuk grapje (een knipoog naar een bekend merk) je merk lanceert?
Talloze merken gingen ervoor. Zo kwam er bijvoorbeeld een paar jaar geleden een frisdrank op de markt onder de naam John Lemon. Deze naam werd toen aangepast onder druk van Yoko Ono.
Recentelijk zagen wij er weer twee waarbij het logo zelfs als merk is aangevraagd.
Het merk JUST DO EAT werd in Italië ingediend. Een nogal vette knipoog naar Nike. En in Rusland DARTH VAPER als merk voor een elektrische sigaret. Geestig, zonder meer, maar mag dit? Deze merken liften duidelijk mee op de reputatie en het onderscheidend vermogen van de bekende merken NIKE en de film Star Wars. NIKE en Walt Disney zullen dit niet leuk vinden en een oppositie willen indienen en de bekendheid van hun merken inroepen (we gaan er maar gemakshalve van uit dat Walt Disney Darth Vader als merk heeft geregistreerd). De bekendheid van hun merk zullen beide bedrijven dan wel moeten bewijzen en dat is vrijwel altijd een lastig en tijdrovend klusje.
Je zou zeggen een dergelijke procedure een mooie gratis reclame is voor een beginnend bedrijfje, wat helaas dit soort merken in de hand werkt, maar uiteindelijk heb je er niets aan; een dergelijk merk heeft geen toekomst. Een ondernemer kan dus beter zijn eigen originaliteit en creativiteit aanspreken.