Laat je merkrecht niet in gevaar komen en gebruik je merk op tijd!

De manier om je merk te beschermen en een exclusief recht op het gebruik ervan te verkrijgen, is een merkregistratie. Over het algemeen is een merkregistratie 10 jaar geldig en deze termijn kan steeds met een nieuwe periode van 10 jaar verlengd worden. Echter, een merkrecht is niet onbegrensd. Er gelden wat beperkingen. Je moet je merk op tijd gebruiken! Hoe het zit met die gebruikseis, lees je hieronder.

Gebruikstermijn

Vijf jaar na de registratie van je merk (en in sommige landen al na drie jaar) moet het merk in gebruik zijn genomen. Deze gebruikseis is één van de belangrijkste beperkingen aan een merkrecht. Gebeurt dit niet, dan kan het merk vervallen worden verklaard. In dit geval kun je je geen beroep doen op jouw merkrecht bij een conflict, bijvoorbeeld als een ander een gelijkend merk wil gebruiken. Het tijdig in gebruik nemen van je merk is dus een belangrijke voorwaarde voor een geldig merkrecht.

Wat is precies gebruik van een merk?

Gebruik van je merk kan aangetoond worden door bijvoorbeeld brochures, facturen, advertenties en productfoto’s te overleggen. Het bewijs moet aantonen welk merk gebruikt is, voor welke producten het merk in gebruik is, en wanneer en waar het gebruik heeft plaatsgevonden. ‘Symbolisch gebruik’ is niet voldoende om het merkrecht in stand te houden. Het gaat erom dat je daadwerkelijk afzet probeert te vinden met het merk, dat je marktaandeel probeert te verkrijgen. 

Voor welke producten of diensten?

Voor alle producten en/of diensten waarvoor het merk is geregistreerd moet gebruik kunnen aantonen.

Over welke periode?

Gebruiksbewijzen moet je, in geval van een conflict, over het algemeen kunnen overleggen over de afgelopen vijf jaar.

Hoe moet het merk gebruikt zijn?

Merken veranderen in de loop van de tijd geregeld, maar het merk moet gebruikt zijn zoals het geregistreerd is. Dit kan een struikelblok zijn. Het huidige gebruik van een logo na een kleine wijziging, kan al tot gevolg hebben dat het niet als rechtsgeldig gebruik van het geregistreerde merk wordt gezien. Dit kun je ondervangen door een solide merkenportfolio, want als de naam uit het logo ook als woordmerk geregistreerd is, kun je hier namelijk op terugvallen. Een wijziging van het logo heeft namelijk geen negatieve gevolgen voor de geldigheid van de woordmerkregistratie.

Laat je goed adviseren en neem contact op met één van onze merkenjuristen om te zeker te weten of je voldoet aan de gebruiksplicht.

Lees ook ons blog 'Gebruik je merk niet verkeerd!' interessant. Of kijk onze video 'Je merk heeft een gebruiksplicht. Wat houdt dat in?'.

Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: