Supermarkten in strijd

Tussen supermarkten kan de concurrentiestrijd wel eens hevig zijn. Maar dat deze wordt uitgevochten in merkenrechtelijke geschillen komt dan weer niet zo vaak voor.

Bij de Spaanse supermarktketen el Cortes Ingles is dat wel het geval. Zij hadden namelijk moeite met een merk van Lidl. El Cortes Ingles heeft het beeldmerk Plus geregistreerd. Het merk wordt gebruikt voor een abonnement waarbij je onder meer minder bezorgkosten betaalt. Lidl diende in de Europese Unie het beeldmerk Lidl Plus in. Dit merk wordt voor een klantenkaart gebruikt.

Is er sprake van verwarring? In het merk van Lidl staat natuurlijk het woord Lidl hetgeen al een mogelijke verwarring voor een deel wegneemt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je dan zomaar een ander merk mag gebruiken als je maar je overkoepelende merknaam toevoegt, maar het Europese merkenbureau geeft in de beslissing al direct aan dat het woord Plus nogal gangbaar is. Bovendien verschillen de grafische elementen van beide merken. Alles bij elkaar opgeteld vindt het Europese merkenbureau de overeenstemming minimaal.

Toch kunnen er omstandigheden zijn die voor verwarring kunnen zorgen. Zo kan het oudere merk bekend zijn waardoor de beschermingsomvang groter is. El Cortes Ingles heeft dit aangevoerd maar tegelijkertijd heeft het ook nagelaten dit fatsoenlijk te bewijzen. Het Europese merkenbureau komt tot de conclusie dat er geen sprake is van verwarring en wijst de oppositie af. Gangbare en beschrijvende woorden kunnen gewoonweg niet geclaimd worden, ook als deze zowel als logo als merk zijn geregistreerd. Dat is de conclusie.

Plus NL