Driekwart van alle ruzies over merkinbreuk lijkt soms te komen door drankmerken. En de rest door kledingmerken.
Nu gaan drank en conflicten wel vaker hand in hand, maar dat verklaart natuurlijk niet alles. Wordt bij het bedenken van nieuwe drankmerken niet altijd even helder meer nagedacht, of is er gewoon heel veel geld mee te verdienen? Of komt het door het enorme aantal verschillende drankmerken, of door het sterke imago van veel drankmerken, waar inbreukmakers graag bij aanhaken?
Je zou denken dat geld verdienen door inbreuk te maken een grote rol speelt, maar dat is niet altijd het geval. Bij de vele zaken over Champagne waarschijnlijk wel, maar bij een recent conflict in de markt voor speciaalbieren lijkt van kwade opzet geen sprake.
Een droom van 1000 biertjes
De Bretonse pensionado Philippe Le Saux had één grote droom, namelijk om ooit misschien wel op ambachtelijke wijze 1000 biertjes per maand te brouwen. Zelf brouwen en zelf verkopen in de omgeving van zijn loods in Bretagne. Armorica, zoals het daar in de tijd van Asterix heette, want die vergelijking wordt in deze zaak al snel gemaakt.
En zo geschiedde. De brouwerij van Philippe Le Saux vernoemde hij naar de rivier die door zijn geboortedorp Lanleff stroomt: Brasserie Artisanal du Leff. En daarmee zette de kleine brouwer uit het kleine dorpje kwaad bloed tegen de allergrootste brouwerij ter wereld, het Braziliaans-Belgische AB InBev.
Het biermerk Leffe is eigendom van InBev. In het jaar 1240 begon het ook als een heel klein speciaalbiertje in een abdij van Norbertijner kanunniken, de Notre-Dame de Leffe. Alleen al in Frankrijk is Leffe alleen al goed voor zo’n 1,5 miljoen hectoliter bier per jaar.
Merkwaardig allemaal
InBev heeft zijn merkbewaking ongetwijfeld goed op orde. De Bretonse brouwer liet Leff als merk inschrijven in het Franse Merkenregister, die inschrijving werd vervolgens opgemerkt door de wakkere merkadviseurs van InBev, dat vervolgens oppositie instelde tegen de registratie van het merk van de kleine brouwer. Leff en Leffe lijken tenslotte best erg veel op elkaar.
‘C'est un peu rocambolesque tout ça’, ‘het is een beetje merkwaardig allemaal’, aldus de pensioengerechtigde. Misschien wel. Maar aan de andere kant, wat had InBev dan moeten doen?
Door het instellen van een oppositie bescherm je je merk. Jouw biermerk is namelijk al snel ‘verwaterd’, zoals dat letterlijk in het merkenrecht wordt genoemd, als je toestaat dat het merkenregister en de markt vol loopt met sterk overeenstemmende merken. Hierdoor is je merk niets meer waard. Nothing personal, just business.
Ben je geïnteresseerd in effectieve merkbewaking? Neem dan eens vrijblijvend contact op met een van onze merkenjuristen. Wij staan je graag terzijde, bij registratie èn bescherming.