Jacuzzi® is een gevaarlijk merk

Ja, je leest het goed, Jacuzzi® is een gevaarlijk merk. Gevaarlijk omdat men snel denkt dat dit woord een soortnaam is voor een bubbelbad. Net als Luxaflex® voor raambekleding, googelen voor zoeken op internet en photoshoppen voor het bewerken van foto’s. In tegenstelling tot andere soortnamen zoals taebo, paracetamol en hagelslag, zijn Jacuzzi®, Luxaflex®, Google® en Photoshop® echter geregistreerde en geldige merken.

Wij krijgen regelmatig klanten die een brief hebben ontvangen waarin de merkhouder bezwaar maakt tegen het soortnaamgebruik. Zo kwam vrijdag in het nieuws dat ook Center Parcs een dergelijke brief heeft gekregen.

Maar is het merk Jacuzzi® dan geen soortnaam geworden? Iedereen heeft het toch over een “jacuzzi” terwijl een bubbelbad van een ander merk wordt bedoeld? In de merkenwet staat dat de merkrechten vervallen wanneer door toedoen of nalaten van de merkhouder de naam tot de in de handel gebruikelijke benaming is geworden voor de producten waarvoor het is ingeschreven. Iets moet dus een gebruikelijke naam zijn geworden, maar, nog belangrijker, dit moet door toedoen of nalaten van de merkhouder zijn gebeurd.

Dat is dus ook de reden dat bedrijven als Jacuzzi en Hunter Douglas met hand en tand hun merkrechten verdedigen en dergelijke brieven sturen als ze opmerken dat iemand hun merk als soortnaam gebruikt. Deze merkhouders moeten wel.

Wat bij een geheel nieuw product handig is om te doen is om de soortnaam alvast te verzinnen als merkhouder en zeer consequent merkgebruik (met ®-teken) en soortnaamgebruik te scheiden. De merkhouder zelf moet immers het goede voorbeeld geven. In geval van Jacuzzi®, is de soortnaam bubbelpad of in het Engels whirpool bath. Je kunt het correcte gebruik als merkhouder stimuleren door een handboek te maken. Zie hier het handboek voor Jacuzzi®.

jacuzzi