Is Spinnen een soortnaam?

Trampoline, videotape, hagelslag en heroïne, allemaal soortnamen die eens een merk waren. Voor een merk is er eigenlijk geen grotere eer dan te verworden tot soortnaam. Veel bekender kan een merk niet worden. De merkhouder zelf zal er over het algemeen alleen niet zo blij mee zijn.

Bij merken zoals, bijvoorbeeld, Spa en Memory voeren inbreukmakers vaak als verweer aan dat het inmiddels vrij te gebruiken soortnamen zouden zijn (een ‘spaatje’), maar Spa en Memory slaagden er in vele procedures en rechtszaken wel in om aan te tonen dat hun heel erg bekende merken nog lang niet zijn verworden tot soortnaam. Doortastend optreden tegen gebruik van een merk door derden is belangrijk als je je merk wilt beschermen tegen verwatering tot een vrij te gebruiken soortnaam.

Of de inspanningen van de Amerikaanse houder van de fitness-merken SPIN en SPINNING, Mad Dogg Athletics, ook succesvol zullen zijn, is nog even afwachten. Het eveneens Amerikaanse bedrijf Peloton, een concurrent van Mad Dogg Atheletics, diende namelijk onlangs een verzoek in tot doorhaling van Mad Doggs merken SPIN en SPINNING hometrainers. Peloton produceert goed verkopende hometrainers - zeker in deze Corona tijd- die zeer geschikt zijn om mee te spinnen. Door de wereldwijde spinning-rage zouden de merken SPIN en SPINNING verworden zijn tot soortnaam volgens Peloton. Het getuigt eerder van intimidatie dan van handhaving doordat Mad Dogg alles en iedereen in de fitness wereld aanschrijft wegens merkinbreuk.

Van een soortnaam zou ook helemaal geen sprake zijn, aldus Mad Dogg in een persbericht; Mad Dogg heeft de befaamde merken Spin en Spinning bedacht, de hele spinning rage in gang gezet en honderdduizenden Spinning-leraren opgeleid. Haar merkrechten heeft ze al die tijd keurig gebruikt, gelicentieerd en gehandhaafd. Mad Dogg stelt echter dat het verzoek tot doorhaling van Peloton een wraakactie is voor een paar weken eerder door Mad Dogg tegen Peloton aanhangig gemaakte rechtszaak wegens octrooi-inbreuk.

Een tactische zet in een rechtsgeschil of een terecht verzoek tot doorhaling? Hopelijk weegt de wereldwijde gratis publiciteit voor hun merken en producten in ieder geval op tegen de ongetwijfeld torenhoge proceskosten in dit geschil.

 

Mad Dogg