Merken zijn er in allerlei kleuren en vormen. Naast de meest gebruikelijke - een merknaam en een logo - komen kleuren, vormen, een positie en (steeds vaker) een filmpje voor die ook een merkfunctie kunnen hebben en als merk geregistreerd worden.
De meest opmerkelijke merkaanvragen in het merkenregister zijn vaak zijn de niet traditionele merken, dus de merken die geen naam of logo betreffen.
Zo is de aanvraag van een geluidsmerk door Porsche zeker opmerkelijk te noemen. Dit merk is ingediend voor onder meer auto’s al blijft de toepassing evenwel onduidelijk. Het merk lijkt op een futuristische auto die accelereert. Met al die elektrische auto’s is het voorbij met de ronkende motoren en wellicht tijd voor een ander geluid. De vraag is of dit geluid een merkfunctie kan krijgen. Want wijkt het geluid wel voldoende af van het geluid van een optrekkende elektrische auto? Met andere woorden zou de consument bij het horen van dit geluid aan de auto’s van Porsche kunnen denken? Dat is nu afwachten. Vooralsnog ligt het merk nog ter beoordeling bij het Europese merkenbureau.
Niet alleen Porsche kwam met een opvallende merkaanvraag, Volkswagen diende laatst ook een tamelijk apart merk in. Een vormmerk bestaande uit een mediterende kabouter. Waarschijnlijk voor een accessoire voor een auto (verlichting? parfum?) gelet op de omschrijving van producten. Apart is het wel in elk geval.
Ingediend vormmerk van Volkswagen