Een advocaat voor de Meilandjes

Alles wat succesvol is wordt doorgaans gekopieerd. Dat is een van de ongeschreven wetten van het merkenrecht en het auteursrecht. Je zou kunnen zeggen, wie wordt nagemaakt is kennelijk goed bezig. De kopie als eerbewijs. Dat lijkt een positieve gedachte, maar de financiële schade en de verwatering van je merk en reputatie moet je hierbij niet over het hoofd zien. 

Wat gooeeeedd!

Zo is de familie Meiland goed bezig. Gooeeedd bezig zelfs. En dus proberen anderen een graantje mee te pikken. Je zou denken, geen bijzondere zaak verder, ware het niet dat in dit geval niet de titel of het format werd gekopieerd, maar de spontane uitroepen van de familieleden.

De bijzondere en karakteristieke onliners van de Meilandjes duiken in webshops nu op als opdruk van t-shirts, petjes en tassen, al dan niet in combinatie met het portret van Martien Meiland, de feitelijke hoofdpersoon van de serie. Noch de Meilandjes zelf, noch de oorspronkelijk makers, bedenkers, tekstdichters, of hoe je het ook wilt noemen, hebben toestemming gegeven voor uitspraken als wat gooeeedd!, mij niet bellen en we gaan wijnen, wijnen, wijnen!

Ze zijn het helemaal zat

"Ik ben het he-le-maal zat" is een andere bekende terugkerende uitroep van Martien Meiland. Dat de Meilandjes het helemaal zat zijn dat anderen geld verdienen aan hun populariteit is niet meer dan begrijpelijk. Naast de naam van het programma, De Meilandjes (Benelux merkregistratie nr. 1400466) en Chateau Meiland (nr. 1400455) heeft de familie daarom ook alvast een aantal bekende uitspraken als merk laten registreren: Half 12, wij gaan wijnen, wijnen, wijnen (nr. 1400459). Wat een gezeik (nr. 1400463) en Doe niet zo vervelend (nr. 1400460).

Het wordt nog interessant om te zien welke uitspraken wel en welke niet door anderen gebruikt mogen worden, mocht het geschil ook echt voor de rechter komen. Wordt het echt verboden om een t-shirt te bedrukken met de tekst wat een gezeik of doe niet zo vervelend

Aan de andere kant

De familie heeft overigens ook wel eens aan de andere kant gestaan in een merkenrechtelijk geschil. De Meilandjes hadden in 2019 nog hun bed & breakfast in Chateau Mariaux, maar de Franse rechter bepaalde dat zij het kasteel zo niet mochten noemen. De vorige eigenaar wilde niet dat zijn familienaam werd gebruikt voor commerciële doelen. En kreeg gelijk. De nieuwe naam werd Chateau Marillaux. “Dus de uitspraak blijft hetzelfde. Is het niet om te lachen?" 

 

Tekst bij beeld

 

Vorige bericht: