Virtuele Nike’s

Met de grootscheepse aankondiging van Facebook staat de Metaverse wereldwijd in de belangstelling. Maar Facebook is niet het enige bedrijf dat in de virtuele wereld investeert. Vooral veel kledingbedrijven kijken hier nauwlettend naar. Kledingbedrijven? Jazeker. Niet alleen wordt implemented reality gebruikt voor bijvoorbeeld het passen van kleding, maar het gaat al veel verder met het verkopen van virtuele schoenen, tassen en kleding in bijvoorbeeld games en als NFT’s. Je avatar is vaak een personificatie van jezelf (en dan vaak net iets mooier en stoerder). Dat je avatar je lievelingschoenen draagt is dan ook meer dan logisch.  

De virtuele mogelijkheden zijn legio. Want als er spullen worden verkocht dan is het meer dan logisch dat er ook een winkel staat in bijvoorbeeld Decentraland (een virtuele wereld).

Als merkhouder moet je bij dit soort productuitbreidingen altijd even langs de juridische afdeling. Want een virtuele schoen is toch net wat anders dan een normale schoen en lang niet altijd omvat de omschrijving van de producten en diensten deze producten. Vooral bij geheel nieuwe toepassingen wil de productomschrijving nog weleens op problemen stuiten bij merkeninstanties die deze omschrijvingen te vaag vinden.

Laatst was Nike een mooi voorbeeld van een bedrijf dat haar nieuwe virtuele producten door middel van nieuwe registraties heeft vastgelegd. Wij zien dat Tommy Hilfiger ook een aanvraag heeft verricht voor onder meer virtuele goederen. Deze Europese aanvraag ligt nog ter beoordeling. Het is dus even afwachten hoe de Europese merkeninstantie hiernaar kijkt. Hopelijk met een wat brede blik, want virtuele goederen zijn here to stay.

 

Neon Nikes