Bij Vlaams Belang geen enkel belang

De Belgische extreemrechtse politieke partij Vlaams Belang heeft, als het alleen al om de publicitaire aandacht gaat, met haar laatste campagne haar doel al bereikt. Zo wordt het logo van IKEA in een parodie gebruikt voor een politieke boodschap. IKEA is zoals verwacht niet blij en dat is groot nieuws in de Belgische media. IKEA maakt bezwaar en kondigt, als deze campagne niet snel ophoudt, gerechtelijke stappen aan.

In de regel zijn dit soort kwesties erg interessant. Greenpeace nam bijvoorbeeld lange tijd de logo’s van grote vervuilers op de korrel in merkparodieën. En ook toen vonden de merkhouders dat niet leuk. Dit soort zaken zijn dan ook enkele keren voor de rechter geweest. De vrijheid van meningsuiting van de gebruiker moet hierbij worden afgewogen tegen het belang van de merkhouder. Dat is dus vrijheid van meningsuiting versus merkrecht, waarbij het belang van de merkhouder niet per se altijd voorrang krijgt.

Mochten beide partijen voor een rechter komen, dan zal een rechter weinig sympathie hebben voor de belangen van het Vlaams Belang. Dat je een merkhouder in een parodie op zijn daden wijst, tot daaraan toe, maar in dit geval wordt het logo van IKEA misbruikt terwijl IKEA er niets mee te maken heeft. Het merk IKEA wordt zelfs geassocieerd met extreemrechts en dat is iets dat geen enkele merkhouder wil. Reden te meer voor het Vlaams Belang om snel de campagne te stoppen.   

 

Vlaams belang