Verandering van omgeving is het leuke van vakantie en reizen. Alles ziet er anders uit; de huizen, de natuur, het eten. Een supermarkt is dan vaak de leukste plek om op ontdekkingstocht te gaan: welke producten verkopen ze allemaal, wat voor gekke groente en fruit ligt er in de schappen en, dat is wellicht beroepsdeformatie van merkenjuristen, welke merken zijn er en hoe zien de producten er uit.
In Zuid-Korea is men bijvoorbeeld helemaal losgeslagen qua vormgeving voor bier; paarse blikjes met een vis erop, gele blikjes met rode bloemen of een getekende afbeelding van een vrouw erop. Hoe gekker, hoe beter!
Geen saaie blikjes met groot het merk erop. Nee, daar wordt inmiddels wel wat meer verwacht wil je je onderscheiden.
Het lijkt erop dat hoe concurrerender de markt, hoe meer de merkhouder zich moet inspannen om zich te onderscheiden. Met leuke vormgeving als gevolg. Het zou het winkelschap in Nederland kleurrijker maken als fabrikanten dit voorbeeld zouden volgen!