Van speelkaarten, computerspellen tot films, de populariteit van Pokémon is ongekend. Door de introductie van Pokémon Go in 2016 is deze populariteit alleen nog maar toegenomen in de afgelopen jaren. De merchandisingmachine van Nintendo draait dan ook overuren. Reden genoeg op de naam Pokémon als merk te beschermen.
De bekendste Pokémon is Pikachu. Deze Pokémon is naast ook andere bekendere Pokémon karakters als Charmander, Venusaur, Mewtwo en Bulbasaur ook als merk vastgelegd in de Europese Unie. Interessant is hierbij of deze Pokémonkarakters nu ook een merkfunctie hebben: zijn het onderscheidingstekens waarmee men de herkomst van de producten kan herkennen: bijvoorbeeld het merk Charmander voor diverse producten? Of moeten de namen worden gezien als slechts het karakter dat onlosmakelijk verbonden is aan het product. Het overkoepelende merk is dan Pokémon.
In geval van Dr. No, een filmtitel en karakter uit de James Bond Series, zag de rechter geen merkgebruik. In een recente oppositie tegen het merk PKAQIU oordeelde het Europese merkenbureau dat PIKACHU een bekend merk is. De vraag of een karakter daadwerkelijk een merk is, speelt geen rol en daarmee geeft de instantie eigenlijk aan dat het Pikachu wel als merk ziet. Voor Nintendo wel zo fijn want de oppositie wordt op basis van de bekendheid van het merk PIKACHU in hun voordeel beslecht. En ook al was er een negatief resultaat, dan had Pikachu altijd zijn bliksemaanval achter de hand gehad. Altijd fijn, zo een Pokémon!