De Belgische voetbalclub Club Brugge heeft een nieuw logo ingediend als merk. Dit logo bestaat uit het kroontje dat op meerdere logo’s van Club Brugge terugkomt en een bal die het meest nog lijkt op een basketbal. Het logo is voor een groot aantal klassen ingediend, voor onder meer cosmetica, tassen tot het organiseren van evenementen. Het is nog niet helemaal duidelijk of dit het nieuwe clublogo wordt, dan wel dit logo zal worden gebruikt als een extra logo op bijvoorbeeld merchandising.
In ieder geval zal de introductie wat vertraging hebben opgelopen, nu dit logo op een bezwaar is gestuit. Met de letters FCB denk je direct aan FC Barcelona. Maar dat is niet de bezwaarmaker.
Het Amerikaanse bedrijf FCB Worldwide, Inc. is eigenaar van het Europese merk FCB en is actief in de reclamewereld. Dit bedrijf heeft de oppositie ingediend tegen het logo van Club Brugge. Met name de letters FCB zullen het probleem zijn, dit in combinatie met de diensten in klasse 35 waartegen de oppositie (enkel) is gericht.
Het ‘vervelende’ aan lettermerken (merken die bestaan uit enkele letters en meestal een afkorting vormen) is dat deze merken vaker voorkomen in het merkenregister. En ook verwijzen ze naar een ander woord (in dit geval enerzijds waarschijnlijk Football Club Brugge en anderzijds Foote, Cone & Belding), de afkortingen zijn gelijk. Kwesties tussen afkortingen komen dus wel vaker voor.