Wat verwarrend! Er bestaat een automodel, een modelauto, een modelrecht op een automodel of, waar dit stukje over gaat, een modelrecht op bepaalde onderdelen van een niet-ingeschreven gemeenschapsmodel op een auto… Toch goed dat er juristen zijn die kunnen vertellen dat het dan gewoon over de Ferrari FXX K gaat.
Hoe zit dat met modellenrecht?
Heel kort gezegd, ziet het modellenrecht toe op productvormgeving. Dat kan van alles zijn, een koffiezetapparaat, het dessin van een stof, een fiets, een stoel of een Ferrari FXX K.
In het Modellenregister (bijvoorbeeld van de Benelux of de EU) kan die vormgeving als model worden geregistreerd en is dan 25 jaar lang beschermd. Maar, en dat is nòg minder bekend, ook niet-geregistreerde vormgeving kan in Europa rekenen op bescherming als model. Gratis en voor niets zelfs, maar wel met een veel beperktere bescherming. Dit zogenaamde niet-ingeschreven gemeenschapsmodel is maar drie jaar beschermd tegen namaak.
Van Ferrari 488 GTB naar Ferrari FXX K
In de zaak over de Ferrari FXX K die onlangs voorkwam bij het Europese Hof van Justitie, maakte Ferrari bezwaar tegen een Duitse handelaar in tuning kits. Met deze onderdelen kun je je eenvoudige Ferrari 488 GTB er een beetje uit laten zien, pimpen, als een Ferrari FXX K, een limited edition en een exclusief race- en circuitmodel. Het zal waarschijnlijk geen hele omvangrijke markt zijn, maar het gaat natuurlijk om het principe.
V-vorm
De Duitse rechter twijfelde aan het beroep van Ferrari op het niet-ingeschreven modelrecht op de FXX K, waarbij Ferrari stelde dat niet alleen de hele auto, maar ook de afzonderlijke onderdelen (in het bijzonder de V-vormige voorkant) door het modellenrecht worden beschermd. Het Europese Hof van Justitie, waar de rechter uiteindelijk advies in won, gaf Ferrari gelijk. Ook de vormgeving van de afzonderlijke onderdelen is beschermd, mits die onderdelen maar duidelijk zichtbaar zijn en duidelijk afgebakend door lijnen een omtrek, kleuren, vormen of een specifieke textuur.
Het lijdt geen twijfel dat het onderdeel waar het hier om gaat, het V-vormige element op de voorkant, duidelijk zichtbaar is. Uitstekende zichtbaarheid was tenslotte nu precies de bedoeling van de tuning kits. Anders zou je bolide er tenslotte nog steeds maar uitzien als zo’n saaie Ferrari 488 GTB…
Grote vraag is wat Ferrari nou gewonnen heeft met deze uitspraak. Niet heel veel, op het eerste gezicht. Een beschermingsduur van 3 jaar is erg weinig en in dit geval al lang weer voorbij. Maar door deze uitspraak van het Europese Hof is het vanaf nu wel duidelijk dat ook onderdelen van geregistreerde en ongeregistreerde modellen kunnen rekenen op bescherming. Voortaan moeten Pimpers moeten dus gaan oppassen.