Game karakters zijn de filmsterren van nu. Wie kent niet Pikachu, Lara Croft, Sonic of Mario Bros? Stuk voor stuk iconische verschijningen die een enorme merkwaarde hebben. Maar hoe bescherm je dit soort karakters? Immers, deze personages hebben diverse poses en uitdrukkingen die lastig in een registratie te vangen zijn. En wat is dan de beschermingsomvang?
Diverse beschermingsmogelijkheden
Mits het personage origineel is, is het personage beschermd op grond van het auteursrecht. Het voordeel van het auteursrecht is dat registratie niet nodig is voor bescherming. Handig, want de personages hebben diverse poses, uitdrukkingen en bewegingen wat registratie inflexibel en onhandig maakt.
Een registratie van een personage als model is ook een mogelijkheid en vaak verstandig om te doen. Een model moet wel nieuw zijn en afwijken van wat er al bestaat. Je krijgt na registratie een bewijs in handen. Je kunt verschillende poses en/of uitdrukkingen registreren van 1 model (in de EU maximaal 7 per model). De variatie kan dus worden meegenomen maar is wel beperkt. Je zult dus van tevoren goed moeten bedenken welke poses en uitdrukkingen je wilt beschermen.
Ook kun je een personage als merk registreren. Dit betreft dan 1 pose of uitdrukking van het personage. Het voordeel van een merkregistratie is dat je deze registratie onbeperkt kunt blijven verlengen (dit in tegenstelling tot een auteursrecht en een modelregistratie die beperkt zijn in tijd).
Al deze beschermingsmogelijkheden kunnen naast elkaar lopen. Vaak is een gerichte strategie verstandig.
Beschermingsomvang
Maar waar kun je dan tegen optreden?
Bij het auteursrecht en modellenrecht gaat het, kort gezegd, om de gelijkenis tussen de personages. Stemt de algemene indruk overeen? Komen de originele elementen terug in het bestreden personage?
De reikwijdte van de bescherming is op voorhand niet in te schatten, veel hangt af van de creatieve keuzes die gemaakt zijn. Hoe origineler, hoe groter de omvang en hoe eerder er sprake is van een verveelvoudiging van het werk of een model met dezelfde algemene indruk.
Bij merken moet er eveneens sprake zijn van overeenstemming. Vaak is dan niet voldoende dat er sprake is van bijvoorbeeld een “cartoonesk olifantfiguur”. Er moet sprake zijn van visuele overeenstemming tussen deze olifantfiguren.
Een voorbeeld. Recentelijk heeft het Europese merkenbureau een beslissing genomen in een oppositieprocedure die over twee game personages ging. Deze personages zijn bedoeld voor slotmachines.
Beide personages beelden een poppetje uit met een bolhoed. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het aantal ogen verschilt, de pose is anders, de opdruk op de bolhoed is anders, de vorm van de poppetjes is anders, de stand van de voeten is anders etc. Kortom, het zijn twee verschillende poppetjes waarbij de totaalindruk verschilt. De oppositie werd dan ook afgewezen.
Er moet dus wel sprake zijn van duidelijke overeenstemming. Niettemin is het erg verstandig om een personage te beschermen om zo op te kunnen treden als er wel sprake is van inbreuk.
Meer weten? Neem gerust contact op met één van onze merkenjuristen.