Ken ik dat logo ergens van?

Logo’s bestaan in allerlei vormen en maten en zijn een populaire manier om de branding van een merk vorm te geven. Door middel van grafische vormen, kleuren en lettertypen kan vaak al een heel verhaal verteld worden dat de merknaam versterkt.

Het beschermen van een logo is dan vaak ook erg belangrijk. Net als bij een merknaam, zijn er strategische keuzes te nemen. Deze hangen vaak af hoe een logo ingezet gaat worden en hoe deze er uitziet. Is het een combinatie van een woord en grafische elementen? Of is het enkel een grafisch element (de swoosh van Nike bijv.) dat met name los wordt gebruikt? En komen er allerlei kleurvarianten of wordt het logo in een enkele kleur gebruikt?

Vaak zijn meerdere merkregistraties (en ook registratie als model) nodig om een logo optimaal te beschermen.

En eenmaal geregistreerd, dan wil je je logo wel verdedigen. Dat moet UBISOFT, een bekende maker van games, ook gedacht hebben toen zij de aanvraag zag van een logo van een Chinese bedrijf. Beide logo’s bestaan uit spiralen, er is dus een conceptuele overeenstemming. Maar zijn de logo’s ook visueel overeenstemmend?

Nee, zegt het Europese merkenbureau. De spiralen zijn op een andere manier weergegeven. Het oudere merk bestaat uit 1 lijn met een gelijke dikte dat 4 keer rond gaat. Het betwistte merk is in het midden dikker en aan het uiteinde dunner en gaat maar 1 keer rond. De gelijkenis tussen de merken is niet zo groot dat er sprake is van overeenstemmende totaalindruk en dus ook van verwarring.

Hiermee wordt duidelijk dat enkel een conceptuele overeenstemming over het algemeen niet voldoende is voor een succesvolle oppositie. Er zal dus ook een redelijke visuele overeenstemming aanwezig moeten zijn, wil de totaalindruk van merken overeenkomen.

Ubisoft beeld bij tekst

 

Volgende bericht: