Is ‘Tss-pokpokpok’ te banaal?

Als er een berichtje binnenkomt in Slack - een populair chatprogramma- hoor je zoiets als tss-pok-pok-pok. Dit soort geluidsmerken zijn soms erg herkenbaar. Je weet soms aan enkele noten in welke winkel je bent of met welk merk je te maken hebt. Het kan dus waardevol zijn dit soort geluidsmerken te beschermen. Dat dacht Slack ook en heeft om die reden dit geluidsmerk in de Europese Unie ingediend.

Echter, volgens het Europese merkenbureau is de tss-pok-pok-pok van Slack niet onderscheidend: het merk is geweigerd omdat het ieder onderscheidend vermogen mist. Met andere woorden, bij het horen van dit geluidje zal de consument niet begrijpen dat dit een merk is.

Na verweer van Slack heeft het Europese merkenbureau hierover nu opnieuw een uitspraak gedaan Uitkomst: de beslissing gehandhaafd blijft.

Slack stelt in het verweer dat geluidsmerken een geldig merk kunnen zijn. Dat klopt zegt het Europese merkenbureau, alleen moet een geluidsmerk wel een soort van ‘resonantie’ hebben teneinde de consument in staat te stellen om het als merk te zien. Bij geluidsmerken die louter functioneel zijn of te banaal, ontbreekt dit. Het geluidje van Slack is volgens deze instantie te banaal.

Ook voert Slack aan dat het geluidsmerk is ingeburgerd, dus dat de consument dit geluid als merk is gaan zien. Je zult hiervoor bewijs moeten indienen als je dit claimt, en dat is niet gemakkelijk. Zonder een marktonderzoek waar deze vraag centraal staat en waarbij de uitkomst positief is, kom je er niet. Vaak maken merkhouders hierbij de fout dat zij bewijs indienen van het gebruik van het merk, maar dat bewijst nog niet dat het merk een merk is geworden. Het bewijsmateriaal is ook hier verre van afdoende. Deze claim wordt dus afgewezen.

Slack het hier ongetwijfeld niet bij laten en in beroep gaan. Wordt vervolgd!

Slack