Vliegtuigmaatschappij roert zijn staart

De staart van een vliegtuig is herkenbaar uit duizenden. Het is dé plek om direct te zien met welke vliegtuigmaatschappij je van doen hebt. KLM, de nationale trots, is natuurlijk de witte staart met daarin KLM in lichtblauwe letters. Of wat dacht je van de rood witte kangaroo van Qantas. Zeker ook zo bekend is het geel/blauw van Lufthansa. Het geel is, na de wijziging in huisstijl, vervangen door wit. Een stuk strakker en wel zo mooi.

De Poolse vliegtuigmaatschappij LOT was hier alleen niet zo blij mee. Vooral niet toen Lufthansa de staart van het vliegtuig als Europese merk indiende. LOT diende een oppositie in op basis van een tweetal merken: hun logo en hun “staartmerk”.

De vraag is nu; heeft LOT een punt? Vooropgesteld, bij logo’s heb je best een grote gelijkenis nodig. Je ziet best enige gelijkenis tussen de logo’s, maar als je wat beter kijkt zijn er visueel toch een aantal verschillen. Ten eerste zijn de vogels in beide logo’s totaal anders en ten tweede is de kleur blauw zelfs niet helemaal hetzelfde. Verder is de witte cirkel is wel gelijkend, alleen is dat weer niet een sterk onderscheidend element. Het Europese merkenbureau komt tot dezelfde conclusie: visueel zijn de merken niet gelijkend. De merken kunnen auditief niet vergeleken worden. Conceptueel is er wel enige overeenstemming. Echter, in de regel is een conceptuele overeenstemming niet voldoende om verwarring aan te nemen. Dat geldt ook in deze zaak: het Europese merkenbureau ziet geen risico van verwarring en dus ook geen reden de aanvraag van Lufthansa af te wijzen.

De oppositie wordt afgewezen en daarmee wordt LOT dus in het ongelijk gesteld.

Vleugels-1