In de categorie ‘gevechten tussen katten’ zagen we onlangs een mooie: een jaguar tegen een poema. En dan niet zomaar een jaguar en ook niet zomaar een poema. Nee, de Jaguar (van de auto’s) en Puma (van de sportschoenen en –kleding).
Hoe raken die dan verzeild in een merkengevecht? Dat komt door een recente aanvraag van Puma van hun logo voor onder meer NFT’s en interactieve games. Het logo van Jaguar is voor soortgelijke producten ingeschreven. Door de recente aanvraagwoede voor alles wat digitaal is en NFT heet, komen dit soort conflicten tussen merken die elkaar nooit tegenkomen in de markt, wel vaker voor.
Is de ene springende roofkat de andere? Dat zullen we moeten afwachten, want een beslissing moet nog komen (als partijen er niet eerst al uitkomen). Spoiler: alleen het feit dat beide logo’s een springende roofkat zijn, is bij lange na niet genoeg. Er moet ook een duidelijke visuele overeenstemming zijn. Nu springen beide katten, en ook in dezelfde richting. Maar de katten zelf zien er op het eerste gezicht wel anders uit.
Wat wel erg interessant is dat Jaguar de bekendheid van haar merk ook inroept. Daarmee doet zij een beroep een ruimere bescherming. Hoe verhoudt zich dat ten opzichte van een ander bekend merk? Dat zou wel eens een interessante beslissing kunnen worden.