Voor- en nadelen van een beschrijvend merk

Je staat op het punt een nieuw bedrijf te beginnen. Het liefst maak je het je beoogde klant zo makkelijk mogelijk. Je kiest daarvoor een naam die direct duidelijk maakt welke producten of diensten je aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan Comfort chair voor stoelen of Goedkoopverzekeren.nl, voor verzekeringen.

De keuze voor een beschrijvende naam heeft voor- en nadelen. Een voordeel is natuurlijk dat je je klant niets hoeft uit te leggen. Dat doet je naam al.

Er zijn echter wel nadelen. Zo is je nieuwe naam moeilijk af te schermen. Concurrenten kunnen je naam gebruiken in adwords campagnes, in teksten op de website of zelfs, met een ander logo, als merk registreren en voeren. Dan is je investering in de naam opeens weg, zonder dat je hier veel aan kunt doen. Het registreren van een beschrijvende naam als merk is namelijk lastig; dit kan alleen als onderdeel van een onderscheidend logo dan wel met een onderscheidend woord erbij. En dan nog is de beschermingsomvang van het woord vaak zeer beperkt. Wij zijn dan ook voorstander van een sterk merk, eentje die uitstraling heeft en je bedrijf verder brengt. Uiteraard is dit lastig, wil je hulp? Kijk dan bij onze partner Naem (naem.nl), die verzinnen de mooiste en sterkste merken.

Moet je een beschrijvend merk dan nimmer als merk registreren? Vooropgesteld, er is een gradatie in het beschrijvende karakter van woorden. Sommige namen zijn goed gevonden maar net niet onderscheidend genoeg. Deze namen zouden als onderdeel van een logo wel beschermd kunnen worden (de beschermingsomvang van het merk betreft dan de combinatie van woorden en grafische elementen). Dan kun je dit merk inroepen in een conflict. Je zou dan zelfs kunnen aanvoeren dat het onderscheidend vermogen van de naam is toegenomen door intensief gebruik, mocht een wederpartij dit ter discussie stellen.

In het geval van een erg beschrijvende naam, zoals Goedkoopverzekeren.nl, dan zal het logo zodanig grafische elementen moeten omvatten dat de bescherming vooral deze grafische elementen betreft. Zelfs in dit geval geeft een merkregistratie je zekerheid dat jij de exclusieve rechten hebt om dit logo (met deze naam) te gebruiken. Maar veel bescherming op de naam geeft een dergelijke registratie niet.

Kortom, zeer beschrijvende namen geven in het begin een voorsprong maar je wordt al snel ingehaald door de beperkingen ervan. Kies daarom voor een sterk merk.

beschrijvend merk