Vergeet het maar

De Olympische Spelen zijn in aantocht. Een mega-evenement met wereldwijd miljoenen kijkers. Enorme draaiboeken liggen klaar. Ook merkenrechtelijk is al veel geregeld.

Zo is, het voorwerk voor Tokio allang gedaan. De juridische afdeling is bijvoorbeeld nu bezig met de bescherming van de namen en logo’s van komende edities (Parijs 2024 bijvoorbeeld). Deze merken zijn vaak bij bekendmaking van de kandidaturen al ingediend en mogelijke problemen in landen worden nu opgelost zodat de merken straks goed zijn geregistreerd en direct kunnen worden ingeroepen.

En dat zal nodig zijn. Bedrijven kunnen het namelijk niet laten om een Olympische verwijzing op te nemen in het merk. Begrijpelijk, want dit woord geeft een zekere lading en kwaliteit aan het merk. Maar je krijgt onherroepelijk een bezwaar. Een aanvraag van OLYMPIC BATTERY? Dit merk is geweigerd na een oppositie van het IOC. OLYMPIC BANKING SYSTEM? Ook gewonnen door IOC. Zo ook met OLYMPIA, BETOLIMP, OLIMPBETetc.

Zelfs logo’s met elementen 3 boven en 2 onder, worden aangepakt:

undefined

undefined-1

 

Net als gebruik van het logo van het IOC:

undefined-2En volgende maand wordt het op de juridische afdeling echt druk. De ervaring leert dat veel niet-sponsoren toch willen aanhaken en op alle mogelijke manieren in reclame gaan verwijzen naar de Olympische Spelen in Tokio. Zoals al besproken in ons blog Inhaken is een sport wil iedereen een graantje meepikken. Dat je daarbij niet de logo’s en naam mag gebruiken, is vaak al wel duidelijk. Het is aan de creativiteit van de reclamemakers hoe ze de link dan wel gaan leggen. Dit zal door een groot team worden gevolgd en elke inbreuk wordt direct aangepakt.

Dus een logo of merk kiezen met een Olympisch tintje? Vergeet het maar!logo