Bijzondere gebouwen kunnen zonder twijfel landmarks zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het prachtige Guggenheim museum in New York of het opvallende Opera House in Sydney.
Kan de vorm en het uiterlijk van een gebouw een merk zijn? Een merk moet in staat zijn producten of diensten te onderscheiden van producten en diensten van andere ondernemingen, maar kan een gebouw dat? Zo zijn er talloze souvenirproducten in de vorm van de Eiffeltoren. Zou de koper in de veronderstelling zijn dat de producten afkomstig zijn van de onderneming achter de Eiffeltoren en niet van een willekeurige souvenirwinkel? Waarschijnlijk wel als eea strak gereguleerd was door de Eiffeltoren zelf. Wellicht is het nu te laat voor de Eiffeltoren, maar het antwoord is in elk geval ‘ja, een gebouw kan een merk zijn en zich als product of dienst onderscheiden’.
Het stadion van Athletic Club de Bilbao is nu bijvoorbeeld als merk geregistreerd. Maar de driedimensionale vorm van dit stadion is wel met de toevoeging van het Athletic Club de Bilbao logo vastgelegd. Zonder deze toevoeging was dit driedimensionale merk eerder geweigerd door het Europese merkenbureau. Ook al is het design van het stadion tamelijk futuristisch, volgens het Europese merkenbureau week dit merk niet significant af van de gebouwen die al bestaan. Je moet dus als gebouweigenaar er dus wel van bewust zijn dat je daadwerkelijk een erg onderscheidend design hebt.
Zo ging de acceptatie door het Europese merkenbureau van onder meer het 7-sterren hotel Burj Al Arab en het Flatiron gebouw als merk wat soepeler. Hieruit blijkt maar weer dat het belangrijk is dat het gebouw significant afwijkt van wat er al bestaat.