Het oog wil ook wat! Dus niets leuker dan beslissingen die gaan over logo’s, producten of verpakkingen.
De polospeler van Ralph Lauren staat deze keer in de schijnwerpers. Op grond van dit logo moest Ralph Lauren in geweer komen tegen een lookalike en een tweede beeldmerk van een Chinees bedrijf. Het Chinese bedrijf had beide logo’s als merk ingediend in de Europese unie.
Ralph Lauren claimt de bekendheid van het logo en wie iets claimt moet bewijzen. Dat doet Ralph Lauren met verve. Het logo kent een grote bekendheid en wordt door Ralph Lauren ook overal en consequent als merk gebruikt. Het bewijzen van de bekendheid is mede daarom geen grote opgave. Het Europese merkenbureau ziet voldoende bewijs van langdurig gebruik van dit logo.
De oppositie is nog niet geslaagd bij de vaststelling dat het logo van Ralph Lauren bekend is. De consument moet namelijk ook een verband kunnen leggen tussen de merken. Dat is voor de lookalike duidelijk, maar bij het andere logo – dat meer afstand neemt - zijn de verschillen maar ondergeschikt volgens het Europese merkenbureau. Een verband is aanwezig en de conclusie is dat deze logo’s op ongeoorloofde wijze meeliften. Dit resulteert in een streep door de merkaanvragen van het Chinese bedrijf, die dit natuurlijk wel aan had zien kunnen komen, maar het toch probeerde.