In een recente oppositie maakt Playmobil bezwaar tegen het merk PLAYMOBOY voor sekspeeltjes. Dat Playmobil moeite heeft met dit overeenstemmende merk is natuurlijk te begrijpen, als speelgoedmerk wil je wegblijven van associaties die een negatief effect kunnen hebben voor je merk.
Maar juridisch gezien: zijn sekspeeltjes hetzelfde als kinderspeelgoed? Je kunt moeilijk zeggen dat de verkoopkanalen hetzelfde zijn, noch dat de producten concurreren of dat de doelgroep identiek is.
Playmobil maakt het zich er makkelijk van af maar neemt daarbij wel een risico. Eén van de merken van Playmobil is ingeschreven in klasse 35 voor de detailhandel in “toys” waarbij in het midden blijft wat voor “toys” dit nu precies zijn. Dus, zo redeneert het Europese merkenbureau, dit kunnen ook speeltjes zijn voor volwassenen. Detailhandel en verkoop van specifieke producten is een dienst die soortgelijk is aan de producten zelf en dus concludeert het Europese merkenbureau dat het bezwaar van Playmobil gehonoreerd moet worden.
Als de wederpartij in de procedure om bewijs van gebruik had gevraagd van het merk van Playmobil, dan was de uitkomst waarschijnlijk heel anders geweest. Want dan was duidelijk geweest welke “toys” Playmobil nu precies had verkocht en waren de producten en diensten niet soortgelijk geweest aan de producten van PLAYMOBOL.
Dan nog had Playmobil op basis van haar reputatie waarschijnlijk wel kunnen optreden, maar dit heeft qua bewijs en tijd veel meer voeten in de aarde. Wie waagt die wint!