Sex sells en wanneer wordt aangehaakt bij een bekend merk of een bekende naam, verkoopt het kennelijk nog beter.
Om de een of andere reden zijn er de laatste tijd redelijk wat geschillen over erotisch getinte merken of intieme producten die verwarring zouden wekken met bekende merken of personen. Zie bijvoorbeeld onze eerdere berichten over de Slutty Vegan restaurants en het bezwaar van Playmobil tegen Playmoboy.
Vaak levert het ook vermakelijke stukjes in de media op. Maar wanneer het jouw merk of jouw naam is die wordt gebruikt, is het meestal een stuk minder grappig.
Dat vond Sir Richard Starkey, beter bekend als Ringo Starr, ook. Deze week werd bekend dat hij zijn conflict met de fabrikant van seksproducten van het merk Ring O heeft geschikt. De inmiddels tachtigjarige Ringo Starr maakte in 2019 bezwaar tegen de registratie van het merk Ring O in de Verenigde Staten omdat hij bang was dat zijn reputatie beschadigd zou worden.
Het merk Ring O mag nu toch worden geregistreerd en gebruikt door de schikking. Maar alleen als de fabrikant iedere verwarring vermijdt, het merk alleen zal gebruiken voor ‘adult sex aids’, niet aan Ringo Starr zal refereren en bij het gebruik van het merk altijd een duidelijke spatie staat tussen het woord Ring en de letter O.
De zaak doet enigszins denken aan de ophef over een reclame voor aambeienzalf waarin het nummer Ring of Fire werd gebruikt. Hoewel co-auteur Merle Kilgore het een goed idee vond, stelden de erven van Johnny Cash en June Carter Cash dat het nummer door de aambeienzalf-reclame onherstelbaar bezoedeld zou worden. Zij wilden dat het nummer zou voortleven zoals het bedoeld was, als een ode aan de, soms moeilijke, liefde tussen hun ouders. Een prachtig argument, misschien wel het mooiste ooit in zo’n geschil.
Love Is A Burning Thing / And It Makes A Fiery Ring / Bound By Wild Desire /I Fell Into A Ring Of Fire.