Alle merken met voedings- en gezondheidsclaims moeten voortaan voldoen aan de eisen van de Europese Claimsverordening. Aan de laatste overgangsperiode kwam begin dit jaar een einde, waardoor er ook geen uitzondering meer wordt gemaakt voor oudere merken. Dus let even goed op als je je merk voor levensmiddelen gebruikt.
Een merk met een voedings- of een gezondheidsclaim mag alleen nog maar gebruikt worden voor levensmiddelen in combinatie met een uitgebreidere uitleg die voldoet aan de bepalingen van die Europese verordening.
Er zijn merken die zelf een claim bevatten. Woordmerken met een bestanddeel als ‘vitaal’(LucoVitaal), ‘fit’ (Vifit), ‘detox’, ‘suikervrij’ of ‘dieet’, of beeldmerken met een hartje of een stethoscoop geven meestal aan dat een product goed is voor je gezondheid. Ook slogans kunnen als merk geregistreerd zijn. Een mooi (Amerikaans) voorbeeld is Breakfast of Champions, dat moet wel een gezond ontbijt zijn! (of doping bevatten natuurlijk). Over het algemeen genomen is wel vrij duidelijk of een merk de indruk wekt dat het levensmiddel in de verpakking goed is voor je gezondheid.
Een merk met zo’n voedings- of een gezondheidsclaim , is niet verboden. Het mag gewoon worden gebruikt, zolang het dus maar wordt gebruikt in combinatie met een uitgebreidere voedings- of gezondheidsclaim die voldoet aan de bepalingen van de Europese regelgeving.
Het doel van die regelgeving is dat de consument er altijd op moet kunnen vertrouwen dat zo’n claim op het product en in advertenties ook echt.. Het EU Register of Nutrition and Health Claims bevat een opsomming van alle goedkeurde en afgekeurde gezondheidsclaims en alle toegestane voedingsclaims. Bijvoorbeeld, de claim ‘suikervrij’ mag alleen gebruikt worden als een product per 100 gram minder dan 0,5 gram suiker bevat. In Nederland ziet de Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit (NVWA) toe op de naleving van de regelgeving.
Veel bestaande merken zullen inmiddels voldoen aan alle regels en voorwaarden, omdat de Claimsverordening voor een groot deel al langer van kracht was. Bij twijfel, en zeker bij de registratie van een nieuw merk is het zeker aan te raden om contact op te nemen met een van onze merkenjuristen. Wij helpen je graag.