Een merk is een teken dat dient ter onderscheiding van producten en diensten van het ene bedrijf ten opzichte van dat van het andere bedrijf. Dat teken kan een merknaam, een handelsnaam of een beeldmerk (logo) zijn. Al deze elementen kunnen onderzocht worden op de beschikbaarheid. Een woord (merknaam of handelsnaam) moet worden onderzocht in het merkenregister en handelsnaamregister. Een apart onderzoek door middel van beeldmerkonderzoek wordt gedaan naar grafische elementen.
Om duidelijkheid te krijgen over de beschikbaarheid van de merknaam, handelsnaam of het logo is volledig onderzoek in het merkenregister nodig. Je krijgt niet alleen inzicht in identieke maar ook gelijkende merken. Deze laatste kunnen een obstakel vormen voor gebruik en registratie door jou.
Het is van groot belang om bij het nagaan van de beschikbaarheid van een nieuw merk of handelsnaam onderzoek te doen in zowel het merkenregister als in het handelsnaamregister. Oudere merknamen kunnen namelijk een probleem vormen voor een nieuwe handelsnaam en andersom. Een onderzoek bij alle Kamer van Koophandels geeft je informatie over oudere handelsnamen die een eventueel risico kunnen vormen.
Afhankelijk van waar je het merk gaat gebruiken kunnen beschikbaarheidsonderzoeken plaatsvinden in bijna elk land ter wereld. In eerste instantie is een onderzoek in de Benelux meestal aan te raden om te kijken of de elementen van het merk in het thuisland beschikbaar zijn.
Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.
Lees ook onze blogs 'Merk onderzoeken? Lees de 4 tips!' en 'Beschikbaarheid van je nieuwe merk'.