Wie kent het niet, de ‘sign of hornes’. Het is een bekend handgebaar met vele betekenissen en herkomsten. In India is dit een teken voor de leeuw en in het boeddhisme komt dit gebaar voor op beelden van Boeddha. Volgens Wikipedia heeft dit gebaar in yoga het verjongen van het lichaam als betekenis. En in sommige landen zoals Brazilië en Mexico is dit een gebaar zelfs beledigend.
De bekendste toepassing van dit gebaar is die bij heavy metalconcerten. De band KISS heeft in Amerika getracht dit gebaar als merk te registreren, maar zag er later van af.
Recentelijk is dit teken ook in de Europese Unie als merk ingediend voor financiële diensten en diensten op gebied van bouw en wel door een Duits bedrijf. De inschrijving van dit merk is echter geweigerd. Het Europese merkenbureau ziet dit merk niet zozeer als een gebaar maar als een emoticon van een gebaar dat ‘I love you’ betekent. Omdat het relevante publiek dit teken als emoticon ziet, heeft dit teken geen enkele merkfunctie en kan het dus geen producten of diensten onderscheiden.
Volgens de aanvrager gaat het niet om een emoticon (in de regel een pictogram van een hoofd) en ook niet om een gebaar. Bovendien heeft het logo verschillende betekenissen of helemaal geen betekenis en is het niet algemeen bekend als ‘I love you’.
Het Europese merkenbureau geeft naar aanleiding van dit verweer toe dat de afbeelding geen emoticon is, maar wel emoji. De instantie blijft bij de eerdere mening dat de afbeelding zelf te banaal is en niet als merk zal worden opgevat. Om die reden mist het teken ieder onderscheidend vermogen.
De aanvrager is inmiddels in beroep gegaan. Wordt vervolgd!