Moretti van Heineken stuit op Italiaans merk Moretti

Het merk MORETTI in het Heineken assortiment betreft een lekker Italiaans biertje. Dit merk bestaat al wel een tijdje, al sinds 1996 is het eigendom van Heineken. Nu in Nederland afgelopen jaren een ‘Italiaans biertje’ aan populariteit wint, zag Heineken de kans schoon dit bier groot te introduceren in Nederland. En met succes, want Moretti is de beste ‘beer launch’ in de afgelopen 5 jaar, zo lezen we.

Met dit succes reden te meer voor Heineken om kritisch naar de merkenportfolio te kijken: welke merken zijn er zoal geregistreerd en dekt dat alle plannen? De slotsom was ongetwijfeld dat er ruimte is voor een aanvullende aanvraag. Niet voor bier (dat is wel afgedekt), maar voor etenswaren, fruitsappen, andere alcoholische dranken en horeca-diensten. Slim, met oog op toekomstige nieuwe producten of zelfs een bar.

Dat het merk MORETTI al was geregistreerd, is echter geen vrijbrief gebleken om het merk voor nieuwe producten in te kunnen schrijven. Het Italiaanse wijnproducent Poderi Moretti diende een oppositie in op basis van oudere Italiaanse merken MORETTI.

Het aardige van deze zaak is dat dergelijke oppositie vrijwel altijd worden ingediend op basis van risico van verwarring. In geval van een bekend merk wil deze ruimere beschermingsgrond ook worden ingeroepen. Maar er is nog een oppositiegrond: identiek merk versus identiek merk voor identieke producten en diensten. Aangezien er niet vaak sprake is van identieke merken, wordt deze grond nooit daadwerkelijk toegepast. Maar in dit geval wel. En aangezien het Europese merkenbureau vindt dat de merken en producten identiek zijn, is deze instantie snel klaar: inbreuk!  Moretti bier en wijn.tiny