Merkinbreuk. Wanneer is daar sprake van?

Je merk is beschermd tegen tegen inbreuk en misbruik als je je merk hebt laten registreren. Met een merkregistratie heb je het exclusieve recht op het merk en kan je een ander verbieden een teken (element) te gebruiken dat lijkt op jouw merk. Hoe zit dat precies met ‘verbieden’? Waar kan je tegen optreden?

Er zijn vier beschermingsgronden:

1. Een identiek merk voor identiek product of dienst

Als een ander een identiek merk registreert of gebruikt voor identieke producten of diensten kun je optreden.

2. Verwarring door identiek of overeenstemmend merk voor identiek of soortgelijk product of dienst

Gevaar voor verwarring is de meest toegepaste rechtsgrond. Er is dan sprake van een identiek of overeenstemmend merk dat gebruikt wordt voor identieke of soortgelijke producten of diensten. Kan de consument de beide merken met elkaar kan verwarren of kan denken dat de producten van dezelfde onderneming afkomstig zijn? Dit is de meest ultieme vraag die beantwoord moet worden.

Op auditief, visueel of conceptueel vlak vereist deze grond een overeenstemming tussen de merken. Daarnaast moeten de producten of diensten identiek of soortgelijk zijn. Dit is het geval als de producten concurrerend of complementair zijn en gebruik maken van dezelfde verkoopkanalen.

3. Een overeenstemmend merk dat afbreuk doet aan een bekend merk

Alleen wanneer het een bekend merk betreft is de derde grond in te roepen. Als een overeenstemmend merk, voor dezelfde of andere producten, meelift op de bekendheid of reputatie van een bekend merk kan er worden opgetreden. Ook als er geen gevaar is voor verwarring, kan een bekend merk optreden als het inbreukmakend merk afbreuk doet aan de reputatie of het onderscheidend vermogen van het bekende merk. Het bekende merk zal zelf de bekendheid moeten bewijzen met bewijsmaterialen als marktonderzoeken, omzetcijfers en vermeldingen in de media.

4. ander gebruik dan als merk 

Tenslotte kun je als merkhouder optreden tegen elk ander gebruik dan als merk. Bijvoorbeeld het gebruik van jouw merknaam als handelsnaam, als domeinnaam of het gebruik van een parodiemerk op een kritieksite. Ook hier moet worden aangetoond dat er wordt meegelift door de vermeende inbreukmaker of dat er sprake is van verwatering van je merk.

Voor Europese merken is deze beschermingsgrond echter niet weggelegd. Wel voor Benelux merkregistraties. Bescherming door middel van een Benelux registratie is dus iets breder dan die van een Europees merk. Vandaar dat een Benelux merk vaak gehandhaafd wordt, ook al is het merk inmiddels ook als Europees merk geregistreerd.

Bij het opsporen van merkinbreuk kan merkbewaking je helpen. Je krijgt dan een inbreukalert wanneer een merk wordt gesignaleerd wat mogelijk inbreuk maakt zodat je tijdig kunt optreden. Wil je meer lezen over bewaking? Dat kan in ons blog 'Merkbewaking, wat is dat en hoe kan het mij helpen?' of kijk onze video 'Je merk actief beschermen? Bewaak je merk!'.

Heb je een inbreukalert ontvangen of heb je zelf inbreuk gesignaleerd? De merkenjuristen van Onel staan voor je klaar om je met raad en daad bij te staan met het oplossen van de kwestie. Hoe dat gebeurt, zie je in onze video 'Wat moet je doen bij inbreuk op je merkrecht?'.

Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.