Een merk moet worden ingediend voor producten en/of diensten. Je krijg dus geen monopolie op een naam, maar een exclusief recht om deze naam voor deze producten en diensten te gebruiken. Het opstellen van een producten- en dienstenomschrijving is een van de belangrijkste aspecten van maximale merkbescherming. Zonder een goede omschrijving, is je merkrecht maar deels of zelfs niet beschermd! Een goede lijst van producten en diensten kun je zien als een jas, die waterdicht moet zijn, niet te ruim moet zitten maar ook zeker niet te smal.
Opgelet! De merkeninstanties maken, zoals de hele aanvraagprocedure, het opstellen van een lijst gemakkelijk. Maar wat makkelijk is, betekent nog niet dat het ook goed gebeurt. Er zitten namelijk veel haken en ogen aan het opstellen van een goede omschrijving. Hieronder de valkuilen die wij het meest zien voorkomen:
1. Kiezen voor standaardomschrijvingen.
Vaak sluiten standaardomschrijvingen net niet goed aan of zijn te algemeen. Merkeninstanties willen graag dat je standaardomschrijvingen kiest, want die voldoen aan alle eisen die merkeninstanties stellen aan product- en dienstenomschrijvingen en dan heeft een instantie minder werk aan een aanvraag. Wij adviseren het specialistische product/dienst ook altijd op te nemen in de omschrijving!
2. te algemene producten of diensten kiezen.
Als je hele algemene omschrijvingen geeft voor je product of dienst, zullen wij dit omzetten in een goede en duidelijke omschrijving. Een omschrijving van een product of dienst moet namelijk voldoende nauwkeurig en duidelijk zijn. Doe je dit rechtstreeks bij een merkeninstantie, dan raak je verzeild in een ellenlange discussie of krijg je aanbevelingen die wellicht helemaal niet aansluiten bij je product of dienst.
3. alleen producten in je lijst opnemen en je diensten vergeten.
Dit zien we vaak gebeuren: een merk is bijv. eigenlijk bedoeld als webshop, maar wordt voor de producten ingediend die worden verkocht die via de webshop worden geleverd. Als je straks gebruik moet aantonen van je merk, dan blijkt dus dat je niets in handen hebt, want er zijn geen producten met dat merk.
Een omschrijving moet je opstellen in de wetenschap dat je nog 5 jaar de tijd hebt om het merk voor de producten en diensten in gebruik te nemen. Verkoop je kleding maar ben je ook van plan om over 3 jaar tassen te verkopen (en dit voornemen is reƫel), dan is het verstandig het merk ook voor tassen in te dienen.
Dat lijkt slim maar is wel een valkuil. Want je zult dat merk binnen 5 jaar voor die producten moeten gebruiken. Ook riskeer je met een brede omschrijving sneller conflicten met derden.
Tip! Maak gebruik van de expertise van onze merkenjuristen bij het aanvragen van een merk. Het gaat er niet om dat een merk geregistreerd is, maar vooral dat dit goed is gebeurd. Maximale bescherming, daar gaat het om.