Met je nieuwe merk wil je graag de markt op. Je hebt hiervoor een nieuwe naam bedacht, maar is dit merk ook beschikbaar? Het laatste wat je wil is inbreuk maken op reeds bestaande bedrijfsnamen of merken. Hierdoor krijg je een een valse start en dat kan veel schade veroorzaken. Daarom is het sterk aan te raden om voorafgaand aan het vastleggen van je merk onderzoek te doen naar je merknaam.
Een nieuwe naam is te checken in diverse registers:
Begin met een identiek onderzoek. Dit is een verkennend onderzoek waar de meeste bedrijven mee beginnen. Mocht er al een identiek merk zijn en dit merk is een mogelijk probleem, dan raden we aan om voor een andere naam te kiezen. Als tweede stap wordt er vaak gekozen voor een uitgebreid onderzoek, omdat een identiek onderzoek slechts een beperkt onderzoek is. Dit tweede onderzoek, het beschikbaarheidsonderzoek, is een volledige risico-analyse. Na dit onderzoek weet je of je jouw merk kan gebruik en registreren. Laat de juristen van Onel trademarks je hierbij helpen.
Daarnaast is het nog raadzaam om een handelsnaamonderzoek in de registers van de Kamer van Koophandel te doen. Onel kan ook dit onderzoek verzorgen. Gelijkende handelsnamen kunnen namelijk ook een bezwaar vormen voor registratie en gebruik van een merk.
Om een beeld te krijgen of een ander al eenzelfde naam gebruikt kun je je merknaam dus onder andere opzoeken via Google. Het zegt echter niets over de rechten op een merk. Daarvoor zijn onderzoeken in de registers nodig. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blogs 'Welke merkonderzoeken zijn er?' en 'Onderzoek naar logo's, woorden en handelsnamen'.
Naast het onderzoeken van een nieuwe naam wil je je merk ook kunnen toe-eigenen. In ons blog 'In 3 stappen maximale merkbescherming' lees je hier meer over.
Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.