In dit stukje gaat wel over Jiskefet, maar het is niet afkomstig van Jiskefet. Dat is ongeveer vergelijkbaar met conclusie van de kort-gedingrechter in de zaak Jiskefet tegen de Jiskefet Encyclopedie.
Rechtszaken tegen publicaties worden meestal gebaseerd op aantasting van goede naam, smaad, laster, auteursrecht, of soms portretrecht. Het merkenrecht als middel om de publicatie van een boek tegen te houden is geen gebruikelijke strategie. Een merk wordt meestal alleen in stelling gebracht wanneer iemand een product op de markt brengt alsof het afkomstig is van het merk van de eisende partij.
In deze zaak wekt het boek bij de lezer de indruk dat het afkomstig is van de makers van het programma stellen de BV Jiskefet en twee van de oorspronkelijke makers. De inhoud van de Jiskefet Encyclopedie, gepubliceerd door uitgeverij Noblesse, vinden ze maar matig. Ook ontbreken gevoel voor context en humor naar hun mening. Of die inhoud ook echt onrechtmatig is, dat staat in dit kort geding niet ter discussie.
Uitgeverij Noblesse trekt zo voordeel uit het onderscheidend vermogen van het merk Jiskefet en schaadt bovendien de reputatie van het merk. Het is ‘zonde dat er op deze meeliftende manier met hun gedachtengoed wordt omgegaan.’
Het oordeel van de rechter is duidelijk. Hoewel de rechter niet vindt dat de aanduiding ‘Jiskefet’ wordt gebruikt als productnaam, maar als onderdeel van de titel van het boek, stelt hij wel dat er sprake is van gebruik waarmee ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit de (nog altijd voortdurende) bekendheid van de naam en daarmee ook van het merk Jiskefet.
De oplossing is dan ook om een niet eenvoudig verwijderbare sticker op de voorkant van het boek aan te laten brengen met een door de rechter gedicteerde tekst, op een door de rechter precies bepaalde plaats van het boek waar het ‘bekende cabarettrio aanspraak op kan maken. Dat wil zeggen een sticker waarbij ‘duidelijk zichtbaar tot uitdrukking wordt gebracht dat het boek niet van haar afkomstig is en dat het niet met haar betrokkenheid of instemming is gemaakt’. En wel zo snel mogelijk. En geen grappen.