Het nieuwe logo van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft onder vormgevers veel losgemaakt. De meningen variëren van ‘sluitzegel voor een beschuitrol’ (aldus ontwerper Gert Dumbar) tot ‘een affiche voor een technofestival’.
Toen begin januari het logo van de CIA gepresenteerd werd, ging social media direct los. De Nederlandse AIVD heeft een logo, net als de Britse geheime dienst MI5, maar “Moeten spionnen überhaupt een logo hebben?”, was een veelgehoorde vraag. Je zou dus zeggen ‘ja’.
Het logo wordt overigens gebruikt op een nieuwe website gericht op het werven van meer divers personeel. Het nieuwe CIA logo vervangt dus niet het klassieke logo met de adelaar en met het schild.
“De missie van CIA is anders dan alle andere. Onze website weerspiegelt dat. Met het zwart-witkleurenschema en fotografie willen we de interesse van getalenteerde kandidaten wekken en een herkenbare, moderne ervaring bieden”, zegt een woordvoerder van de CIA.
Ja, zo kun je het ook interpreteren. Of je ziet het als een sluitzegel voor een beschuitrol.