Het onderscheidend vermogen van een merk is dynamisch. Grote marketing-inspanningen kunnen ervoor zorgen dat je merk bekend wordt. Het onderscheidend vermogen en daarmee de beschermingsomvang van het merk neemt dan toe. Aan de andere kant kan bescherming van je merk juist verminderen en zelfs verdwijnen door verkeerd merkgebruik. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
Gebruik je merk daadwerkelijk als merk en niet als zelfstandig naamwoord of werkwoord. Dat klinkt logisch maar in de praktijk wordt een merk geregeld verkeerd gebruikt. Bijvoorbeeld bij de campagne “Weet jij wat bricken is?” van YellowBrick. Dergelijk gebruik van je merk is dus niet verstandig. Het bevordert het onderscheidend vermogen van de merknaam niet. Denk er ook aan om je merk altijd te gebruiken met een hoofdletter, in combinatie met een ® en, belangrijker nog, nooit in beschrijvende zin. Twijfel je of je je merk wel op de juiste manier gebruikt? Neem dan contact op met Onel en laat je dan adviseren door één van onze merkenjuristen.
Stel een handleiding op voor het gebruik van je merk als je merknaam en beeldmerk (logo) vaak door derden (distributeurs of wederverkopers) worden gebruikt. Daarin kunnen de do’s en don’ts over het merkgebruik worden aangegeven. Zo voorkom je ‘verkeerd’ gebruik van je merk, wat uiteindelijk ten koste gaat van de bescherming van je merk.
Lees ons blog 'De 10 valkuilen bij merkregistratie' als je meer wilt weten over het gebruik van je merk.
Onel trademarks is een merkenbureau gespecialiseerd in merkbescherming voor MKB'ers. Opvallend tussen de andere merkenbureaus, omdat we direct tot de kern komen en eerlijk zijn over de mogelijkheden en valkuilen van je merk. Je krijgt van ons geen eindeloze juridische analyses, maar een praktisch advies in begrijpelijke taal over de bescherming van je merk. We putten uit onze jarenlange ervaring met MKB'ers en samen maken we de juiste keuzes om jouw merk optimaal te beschermen. Loud & Clear, dat is Onel.