Gaat Bullite de wijde wereld in?

Van de iconische automodellen is Bulli er zeker een van. Het Volkswagen busje is het eeuwige symbool van de sabbatical: even geen termijnen en dingen die moeten maar met een busje de wijde wereld in en kijken waar je strandt. De moderne variant van de Bulli wordt door Volkswagen nog steeds verkocht. Kortom, de naam Bulli is bekend en wordt nog intensief gebruikt. Reden te meer om deze modelnaam als merk vast te leggen.

Behoudens een niet al te leuke connotatie in het Spaans (Bulli betekent pestkop), heeft dit merk in andere talen geen betekenis. Wel heeft Bulli het woord bull (stier) in zich. Bestaande woorden of afgeleiden daarvan, zijn vaak erg populair als merk. Dat betekent dus in de praktijk dat de merkhouder regelmatig het register moeten schoonhouden.

Ook in geval van een recente aanvraag van BULLITE moest Volkswagen in actie komen. Opmerkelijk argument van Volkswagen was hierbij dat de consument BULLITE zou zien als BULLI en de gebruikelijke (en dus beschrijvende) afkorting van TE (Thermal Extension). Zo redenerend is BULLI in het betwiste merk dus dominant, hetgeen de visuele overeenstemming nog meer vergroot, aldus Volkswagen. Dit voert natuurlijk wat ver, de consument zal over het algemeen het merk in zijn geheel waarnemen. En dat vindt het Europese merkenbureau ook.

Maar ook zonder dit argument is er een grote visuele en auditieve overeenstemming. De oppositie wordt dan ook toegewezen door het Europese merkenbureau. 

Beeld bij tekst-3

 

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: