FANS van VANS

Vroeger had je de alto’s, die droegen legerbroeken en hadden kisten aan. De skaters hadden wijde broeken en schoenen van Vans. De gabbers droegen Nike Airmax. En zo had elk sub genre zijn eigen merken.

Het merk Vans gaat al jaren mee. Naast de naam, gebruiken bedrijven in toenemende mate productkenmerken als manier om zich te onderscheiden. In geval van Vans zijn dit de dikke zolen en de zwart/witte ruitjes.

Waar traditionele onderscheidende elementen als een naam of logo over het algemeen vrij eenvoudig te beschermen zijn (als merk en soms als model), is dit voor andere kenmerken een stuk lastiger. Het concept zwart/witte ruitjes monopoliseren voor schoenen? Dat is uiteraard niet mogelijk. Wat wel mogelijk is, is om heel precies de positie van de onderscheidende elementen aan te geven die voor bescherming in aanmerking komen. Deze elementen moeten dan natuurlijk wel onderscheidend zijn en afwijken van andere producten. Denk bijvoorbeeld aan de rode tag bij Levi’s spijkerbroeken.

Vans heeft onlangs een dergelijk positiemerk ingediend in de Europese Unie. Vans claimt hierbij dus niet de zwart/witte ruitjes, maar deze ruitjes op de specifieke plek (de zool). Of het Europese merkenbureau deze aanvraag zal toelaten moet nog worden bezien. Wat dat betreft is Vans bij oude aanvragen vaker niet succesvol geweest dan wel succesvol. Niettemin pleit het voor Vans dat ze er alles aan doen om hun onderscheidende kenmerken te beschermen. 

 

Vans tekening